ERIKS MRO Spare Parts Manager

MRO Spare Parts Management

Miljoenen aan besparingen

Productiebedrijven ervaren veel inefficiëntie in het productieproces terwijl de druk steeds hoger wordt. Het risico op ongeplande stilstand door het missen van een mechanisch onderdeel stijgt. Vele productiemanagers hebben noch de tijd, noch de competenties beschikbaar om herhalende problemen structureel op te lossen. Het zijn problemen die intern diepgeworteld zitten, voornamelijk bij onderhoud, inkoop en logistiek & magazijn. MRO Spare Parts Management van ERIKS biedt hier uitkomst. 

 

“Plant managers van grote productiefaciliteiten worden tegenwoordig geacht te kijken naar zaken als Digital Twins, predictive maintenance en nieuwe machinelijnen. Maar waar ze in de praktijk tegenaanlopen, is het gebrek aan de mensen met specialistische ervaring en kennis op de juiste plekken om de fabriek efficiënt draaiende te houden” zegt Maarten Mackaaij, Head of Digital & Onsite Sales bij ERIKS. 

 

Tekort aan technische kennis

De industrie kampt met een ‘knowledge drain’ oftewel: het verdwijnen van technische kennis. “Fabrieken zijn te lang afhankelijk geweest van mensen die uit loyaliteit lang zijn gebleven,” zegt Mackaaij. “Deze mensen wisten waar ingekocht werd, wat er moest gebeuren aan welke machine en wat er op voorraad lag. Toen zij met pensioen gingen, bleek de technische overdracht complex en analoog, waardoor de opvolgers dezelfde job met minder kennis moesten gaan volbrengen. En hoewel het lijkt alsof dit een klein probleem is, heeft dit invloed op het hele productieproces. Het is een probleem dat onze afnemers vaak noemen en waar ze geen parate oplossing voor hebben.”

ERIKS MRO Spare Parts Manager

Disciplines werken elkaar tegen

ERIKS ziet bovendien regelmatig bij grotere productiefaciliteiten dat de drie disciplines Inkoop, Onderhoud en Logistiek & Magazijn elkaar (onbewust) tegenwerken. Afdeling Inkoop richt zich op waarde krijgen voor het geld, maar heeft niet de technische kennis paraat. Logistiek & Magazijn is gefocust op een efficiënt dagelijks proces, en heeft minder overzicht van de totale MRO-vraag. De afdeling Onderhoud is verantwoordelijk voor de hoogste betrouwbaarheid van machines en toepassingen, maar wordt niet gestuurd door voorraadhoogtes, leverancierscontracten, etc. 

MRO-beheer wordt verwaarloosd

De drie disciplines werken op basis van afzonderlijke KPI’s. En daardoor loopt het spaak. Door een dusdanig inefficiënt proces, wordt het een uitdaging om het juiste product, op het juiste moment, tegen de juiste prijs te krijgen dat gebaseerd is op een efficiënt magazijn en logistiek proces. MRO-management is de spil die deze drie disciplines aan het elkaar hoort te koppelen. Gebeurt dat niet, en wordt MRO-beheer verwaarloosd, dan resulteert dat in stilstaande voorraden, verlies van kennis en uiteindelijk onnodige, ongeplande downtime. 

Verbeterd magazijnbeheer

MRO Spare Parts Management, ook wel ERIKS Onsite genoemd, biedt de oplossing. Hier wordt een ERIKS-medewerker ingezet bij de klant om ter plaatse geleidelijk de supply chain rondom reserveonderdelen te verbeteren. Die verbetering verloopt via een uitgedachte cyclus. Die ziet er als volgt uit:

  1. MRO-catalogusmanagement: updaten van de catalogus met nauwkeurige informatie.  
  2. Logistiek ontwerp: definiëren van artikelcategorieën en prioriteiten in een matrix, op basis van doorlooptijd, prioriteit etc. Vervolgens concludeert men hoe deze artikelen ingekocht en opgeslagen dienen te worden.
  3. Voorraadbeheer: besluiten hoe men de inventaris optimaal kan inrichten en beheren. Wat slaan we op, welke parameters hanteren we en welke externe locatie gebruiken we?
  4. Magazijn en bevoorrading: hier worden de eindgebruikers daadwerkelijk efficiënt voorzien van de juiste producten op het juiste moment.
  5. Continu verbeteren: het verzamelen van verbeterpunten om deze vervolgens te implementeren in de volgende cyclus. 
ERIKS VMI

Het voordeel van een MRO-manager

ERIKS beschikt over een team van Lean-opgeleide projectleiders, deze noemt men de MRO-manager. Deze professional kijkt projectmatig hoe de doelstellingen van de klant gewaarborgd kunnen worden. Mackaaij: “Zie een MRO-manager van ERIKS als een 5S-consultant, plus een gigantische achterban van technisch specialisten. Men kan ook een logistiek consultant inschakelen, maar daar ontbreekt het aan technische data en kennis van de technische applicaties en impact op de productie. Een MRO-manager heeft die kennis weliswaar niet allemaal zelf, wél weet hij welke ERIKS-specialist hij kan laten langskomen.”

Verbinding als taak

Een MRO-manager heeft een verbindende taak tussen de klant en het verspreiden van de kennis van ERIKS. Dat moet niet verward worden met een Account Manager. Zo zegt Mackaaij: “Een Account Manager van ERIKS heeft al gauw een paar honderd klanten in z’n portfolio. Een MRO-manager gemiddeld 2. Je moet een MRO-manager eigenlijk zien als een soort interimmer die intensief bezig is in het bedrijf. Diegene duikt de details in en verhelpt problemen. Dat kan eventueel met behulp van de achterban van onze honderden specialisten met elk hun vakgebied.” 

Duizenden euro’s bespaard met één klep

Zo merkte een MRO-manager van ERIKS onlangs op dat in een grote fabriek een speciale afsluitklep elke onderhoudsbeurt vervangen werd. Het ging al jaren zo, het leek een logische handeling. Hij betwijfelde dit en haalde toch er een ERIKS Application Engineer bij. Die concludeerde dat het inderdaad een goede klep was voor een dergelijke applicatie, echter NIET voor een 24-uursfabriek zoals de fabriek in kwestie. De specialist adviseerde een andere, weliswaar duurdere klep, maar die tot wel 5 onderhoudsbeurten mee ging. Het resultaat: een besparing van duizenden euro’s.

Het is een mooi voorbeeld van de meerwaarde van een MRO-manager, vindt Mackaaij: “ERIKS wordt soms – onterecht – gezien als dozenschuiver. Ze kennen het logo van een bestelling. We doen zoveel meer dan dat. We hebben honderden technische specialisten die dag in, dag uit onze klanten adviseren met hun technische kennis en de industrie efficiënter en duurzamer maakt. Je ziet gewoon ogen openen als een MRO-manager van ERIKS er specialisten erbij haalt en duizenden, of soms zelfs honderdduizenden euro’s bespaart.”

Meer informatie over de MRO-manager van ERIKS?

Of benieuwd naar Supply Chain Solutions die ERIKS biedt? Neem dan contact op door het invullen van onderstaand formulier. 

Gerelateerde artikelen

Wij helpen u graag verder

Heeft u vragen?

Bel ons algemene nummer:
T +31 88 855 85 58

Webshop

Direct een product bestellen? Dat kan eenvoudig in onze webshop.

Know+How Hub

Blijf altijd op de hoogte met onze laatste blogs, nieuws en cases.