In dit artikel
Oliekeerring: hoe monteer ik deze op een juiste manier?
Heb je de juiste oliekeerring gevonden voor jouw toepassing? Een volgende stap is een nauwkeurige en foutloze montage, zodat de oliekeerring geplaatst wordt zonder beschadigd te raken. Vervang je een bestaande oliekeerring dan moet je deze eerst met dezelfde zorg en nauwkeurigheid demonteren. In dit artikel lees je alles over de verschillende stappen van een passend (de)montageproces dat bijdraagt aan de optimale werking binnen de toepassing.
Oliekeerring montage voorbereiden
Voor een succesvolle montage is eerst een zorgvuldige voorbereiding nodig. Bij het doorlopen van een aantal eenvoudige stappen, vergroot je de kans op een foutloze montage aanzienlijk.
- Bij reparatie, oude oliekeerring verwijderen
- Selecteren van de juiste oliekeerring maat
- Oliekeerring check
- Grondige inspectie van oppervlakken waar oliekeerring mee in aanraking komt
- Verzamelen van het juiste montagegereedschap
Bij reparatie, oude oliekeerring verwijderen
Als het om een reparatie gaat, dan moet je eerste de oude oliekeerring verwijderen. Voor het verwijderen van een oliekeerring is het van belang de juiste tools te gebruiken om beschadiging van de as en de boring te voorkomen. De beste oplossing is dan ook om de oliekeerring naar buiten te trekken zonder de as compleet te hoeven demonteren. Dat doe je door met een priem en een hamer enkele gaatjes in de oliekeerring te maken. Met een haak kan je de oliekeerring dan uit de zitting trekken. Je kan ook enkele schroeven in de gaten draaien en dan aan de schroeven trekken om de oliekeerring langzaam uit de behuizing te trekken. Let op dat je daarbij niet de as of de behuizing beschadigt.
Is de as beschadigd of behuizing beschadigd, dan moet dit hersteld worden. Vervang je alleen de oliekeerring, maar blijven de as of de boring beschadigd, dan is er dan kans op vroegtijdig falen of lekkage. Je kan de as gemakkelijk herstellen, bijvoorbeeld met behulp van een SKF Speedi sleeve.
Selecteren van de juiste oliekeerring maat
Door eerst te achterhalen welke afmetingen de binnen- en buitendiameter hebben en hoe hoog de boring is, heb je alle gegevens voor het juiste formaat van de oliekeerring. Uiteraard moet de oliekeerring ook bestand zijn tegen de druk, de temperatuur en het medium waar deze binnen de afdichting tijdens het productieproces aan wordt blootgesteld. In onze oliekeerring selectie handleiding lees je er meer over.
Materialen en oppervlakken check
Voordat je de oliekeerring gaat monteren is het essentieel dat de oliekeerring, de as en de boring niet beschadigd zijn. Dus opletten dat de oppervlakken waar de oliekeerring mee in contact komt geen scherpe punten of bramen bevatten. De afdichtingslip is kwetsbaar, waardoor elke minimale beschadiging ervan lekkage kan veroorzaken. Zorg ook dat de oliekeerring schoon is. Een klein vuiltje kan al leiden tot een lekkage. Gebruik daarom voor de montage nooit een gebruikte oliekeerring.
Gebruik het juiste montagegereedschap
Oliekeerringen monteren lukt alleen met de juiste montage tools. Door de grote kans op beschadiging tijdens de montage is het van belang dat je over gereedschap beschikt waarmee je zorgvuldig te werk kan gaan. Een slagbussenset waarmee ook lagers gemonteerd worden, is hiervoor ideaal.
Voorzie de as van een oploopkant
Omdat de binnendiameter van de oliekeerring bij montage moet worden opgerekt, is het noodzakelijk dat de as een oploopkant bezit. De hoek waaronder de oploopconus moet worden afgeschuind is 30° a 50°. Als er een borst of spiebaan op de as aanwezig is, kan je het beste een montagebus gebruiken. Ook de boring moet aan de oploopzijde een afschuining hebben van 30° over minstens 1 mm. Zorg dat je daarbij de kanten goed afrondt.
Bereid de as voor en voorkom beschadiging
Een laatste stap in de voorbereiding op de montage is het insmeren van de as, de afdichtingslip en de boring met voldoende olie. Daarmee glijdt de oliekeerring makkelijker over de as en voorkomt het drooglopen na de eerste rotatie. Gebruik daarmee wel olie of vet dat compatibel is met het materiaal van de oliekeerring. Daarnaast komt de oliekeerring bij het schuiven over de as in aanraking met de spiebaan, schroefdraad en groeven. Door de as op de plek van deze onregelmatigheden te voorzien van tape of te bedekken met in olie gedrenkt papier, kan de oliekeerring zonder beschadiging aan de afdichtlip gemonteerd worden.
Oliekeerring montage
Heb je de montage goed voorbereid dan ben je al voor een groot deel op weg naar een succesvolle installatie. De montage van de oliekeerring zelf is niet complex, het is uiteraard wel van belang dat dit goed gedaan wordt met het oog op de levensduur en de betrouwbaarheid van de afdichting.
Plaatsing van de oliekeerring
Wanneer je begint met de daadwerkelijke plaatsing zorg er dan voor dat de oliekeerring altijd in de juiste richting staat. Dus niet naar buiten gericht, maar altijd met de veer naar de kant van het af te dichten medium. De oliekeerring moet vervolgens in de boring geperst worden. Gebruik daarvoor de juiste tools, zoals een slagbussenset, om ervoor te zorgen dat dit gelijkmatig gebeurt. De oliekeerring mag daarbij nooit met kracht in de boring geslagen worden.
Problemen bij de oliekeerring montage?
Het komt nogal eens voor dat er door langdurig gebruik op enig moment een groef ontstaat bij de afdichtingslip. Het gevolg is dat de nieuwe oliekeerring niet meer goed past en afdicht. Het is niet per se nodig om de gehele as te vervangen of te repareren. Kijk eerst nog eens goed naar de afmetingen. Wellicht is het mogelijk om met een smallere of juist bredere oliekeerring naast de groef te monteren. Een alternatief is met het gebruik van de Speedi sleeve reparatie-set het ingelopen loopvlak onder de afdichting te repareren.
Hieronder vind je een overzicht van andere problemen die je tegen kan komen bij het monteren van oliekeerringen.
Wil je op de hoogte blijven van andere handige tips en de belangrijkste ontwikkelingen in de industrie? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief:
Voor het laatste nieuws en updates uit de industrie.