Vakmanschap zorgt voor soepel werkende bruggen

Goede lagering is waar het allemaal om draait bij de bruggen van de Nieuwe Sluis in Terneuzen

We zijn zo gewend aan het feit dat alles wat bewegen moet, soepel rolt en glijdt, dat we niet stilstaan bij het feit dat dit niet vanzelfsprekend is. Lagers in een auto? Daar ben je je vooral van bewust als ze kapot zijn. Toch draait de technische wereld om ons heen letterlijk dankzij lagers. Die van een auto kun je gewoon in je hand houden. De lagers die straks de stalen bruggen van de Nieuwe Sluis in Terneuzen beweegbaar maken en houden, zijn met hun 1.365 kg per stuk echt andere koek.


De SKF lagers worden geleverd door ERIKS Nederland en SKF zal de montagewerkzaamheden uitvoeren. We spreken met Lei Dieteren, business unit manager rotating equipment bij ERIKS Nederland en met Wim Nieborg, business manager engineering projects bij SKF, alsmede Jeroen Vroom, segment development manager marine Benelux, tevens bij SKF.

Expertise in rotatie

Lei Dieteren opent het gesprek: “Naast een breed scala aan hoogwaardige werktuigbouwkundige componenten, leveren wij ook technische en logistieke diensten aan alle takken van industrie. ERIKS is officieel distributeur van SKF lagers.” Nieborg voegt toe: “De expertise van SKF is gebaseerd op de ontwikkeling, het ontwerp en de productie van lagers, afdichtingen en smeersystemen. Twee jaar geleden werden we betrokken bij de Nieuwe Sluis Terneuzen, om mee te denken over een concept om de grote draaipunten van de bruggen te voorzien van de juiste lagering.”

ERIKS en SKF hebben gesprekken gevoerd met de Chinese fabrikant van de stalen bruggen, dezelfde fabrikant die verantwoordelijk is voor de productie van de sluisdeuren. “We hebben uitvoerig besproken hoe de lagers er technisch uit zouden moeten zien. De conclusie was dat de lagers een binnendiameter van 850 mm moeten hebben, bij een buitendiameter van 1000 mm. Nu, na twee jaar, kunnen we starten met de werkzaamheden. Als de bruggen aankomen worden zij eerst opgeslagen, zodat de lagers gemonteerd kunnen worden”, legt Nieborg uit. “Daarna worden de bruggen met lagers en al geïnstalleerd.” ERIKS Nederland werkt op regelmatige basis samen met DEME, een van de combinanten in aannemerscombinatie Sassevaart. Dieteren: “Wij hebben als leverancier van de lagers het contract met de aannemer, SKF biedt als fabrikant van de lagers ondersteuning in het hele proces en heeft vanaf de engineeringsfase aan tafel gezeten. ERIKS en SKF gecombineerd betekent een enorme expertise in rotatie.”

Sluis Terneuzen

Project Nieuwe Sluis Terneuzen
De brug steekt 86 meter de lucht in en kan in die positie windkracht 8 doorstaan.

 


Vroom vertelt dat er in totaal sprake is van acht lagers, vier per brug. “De lagers worden op de astappen gemonteerd, met een lagerhuis er omheen. Het totale gewicht van een brug met lagers is te groot om in te hijsen in de basculekelder, daarom kiezen we voor vijzelen in plaats van hijsen.” Nieborg vult aan: “Beslist geen ‘business as usual’. Dit soort werk is altijd een uitdaging. In feite verkoop je de betrouwbaarheid van de rotatie. Het hele draaimechanisme moet per slot van rekening extreem lang meegaan en functioneren onder zware omstandigheden.”


Qua precisie wordt er niet over één nacht ijs gegaan: er worden door collega’s van SKF Marine 3D-lasermetingen verricht op alle delen waar de lagers op gemonteerd worden. “Dat beperkt zich niet tot de astappen, die conisch zijn en gecontroleerd moeten worden op dikte, positie, stand en oppervlak, maar ook de uitlijning ten opzichte van elkaar. Zelfs de lagerhuispunten in de basculekelder in de fundatie worden nagemeten.”

Het Project Nieuwe Sluis Terneuzen

De havengebieden Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot deze havens gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen. Het is een cruciale schakel in de Seine-Schelde-verbinding.

De Nieuwe Sluis gaat zorgen voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen en verder. Daardoor zorgt het voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio. 

 

Dit is goed voor de werkgelegenheid. Met de komst van de Nieuwe Sluis kunnen grotere zeeschepen tot aan de haven van Gent varen door het Kanaal Gent-Terneuzen. Ook neemt de capaciteit van de sluizen toe, waardoor de wachttijd voor binnenvaartschepen afneemt. In 2023 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis.

De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie is opdrachtgever en aannemerscombinatie Sassevaart bouwt de Nieuwe Sluis.

Meer over dit project: https://nieuwesluisterneuzen.eu/

Smering op maat

De expertise van SKF gaat zover, dat zelfs het vet, benodigd voor de smering, op maat samengesteld wordt voor deze opdracht. Vroom legt uit: “De ‘customised seals’ voor deze bruggen gaan hand in hand met speciaal samengesteld vet, om een optimale werking te garanderen. Ook dát is SKF. Alle elementen die tot de engineering van dit project behoren, komen uit eigen keuken.” 

 

Dieteren, Nieborg en Vroom zijn tevreden over de driehoeksverhouding tussen aannemerscombinatie Sassevaart, ERIKS en SKF en omschrijven deze als transparant. “Dat is maar goed ook, want we moeten zeer nauwkeurig werk afleveren. De geringste afwijking van de draaipunten kan grote gevolgen verderop hebben. Van fundament tot oplegstrook is het millimeterwerk. Denk je het krachtenspel eens in als de brug open is. De brug steekt 86 meter de lucht in en kan windkracht 8 doorstaan in die positie. Stel je eens voor welke belasting de lagers dan te verduren krijgen…

 

Doorsnede SKF lager

 

Dan snap je waarom de kwaliteit en het formaat van de lagers zo belangrijk zijn.” Dieteren sluit af met de woorden: “Je denkt bij een brug niet meteen aan lagers. Het contrast tussen de omvang van het hele bouwwerk en de precisie waarmee de draaiende delen moeten opereren is enorm. Daar zitten voor ERIKS de technische uitdagingen.”

  

Dit artikel is eerder verschenen in GWW magazine editie #1 van 2021

Lagertechniek | Producten en totaaloplossingen

ERIKS biedt een uiterst breed lagerprogramma, voor zowel roterende als lineaire toepassingen.
Ook ondersteunen wij bij het optimaliseren van uw machinebetrouwbaarheid, door gebruik te maken van uitlijning, conditiemonitoring, of herconditionering van lagers. Met behulp van Smeringmanagement tools berekenen wij uw ROI en smeringswensen binnen uw  onderhoudsdoelstellingen.

Gerelateerde artikelen

Onze services voor maatwerk

Clean Manufacturing - schoon verpakte producten

De vraag naar schone productie heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. In onze nieuwe Clean Manufacturing Facility produceren, cleanen en verpakken wij slangen, afdichtingen en afsluiters voor bedrijven in de food, farma en de semicon. Door minder schakels in de Supply Chain profiteert u van kostenbesparingen en snellere leveringen.

Inhouse Cleanrooms

Door een steeds groter bewustzijn op het gebied van reinheid richt de industrie zich meer en meer op het optimaal beheersen van de productieprocessen. Er wordt getracht te voorkomen dat technische componenten oorzaak zijn van vervuiling in de processen en de systemen. Het voorkomen van dit type vervuiling speelt vooral in de farmaceutische, halfgeleider- en voedingsmiddelenindustrie. Onze Cleanrooms zijn comform klasse 1000.

Engineering - van idee tot model

Uw bedrijf, productieproces, installaties of eindproducten zijn uniek. Om uw specifieke wensen en eisen volledig in vervulling te laten te gaan, is in veel gevallen maatwerk nodig. Vooral wanneer u toe bent aan een snellere, slimmere of efficiëntere productie. ERIKS is uw partner bij het ontwikkelen van nieuwe componenten, complete producten of materialen. Onze Engineering afdelingen zijn de kraamkamers van menige innovatie.

Wij helpen u graag verder

Heeft u vragen?

Bel ons algemene nummer:
T +31 88 855 85 58

Webshop

Direct een product bestellen? Dat kan eenvoudig in onze webshop.

Know+How Hub

Blijf altijd op de hoogte met onze laatste blogs, nieuws en cases.