MRO-voorraadtekorten en (ongeplande) downtime voorkomen
Als maintenance manager doet u er alles aan om ongeplande downtime zo veel mogelijk te voorkomen. Eén factor die dit aanzienlijk kan beïnvloeden, is een tekort aan MRO-onderdelen. MRO-voorraadtekorten zijn van invloed op productievertragingen, doordat ze leiden tot extra MRO-kosten en toegenomen ongeplande downtime. Dit kan resulteren in verlies van inkomsten.
Een eenvoudige maar essentiële praktijk om de bovenstaande situaties tot een minimum te beperken, is door de juiste voorraad bij de hand te hebben. De voorraad kan ruim zijn, maar vaak met veel artikelen die niet aan uw kritieke voorraad bijdragen. Hoe classificeert u kritieke voorraad om de voorraad te organiseren en een soepele werking van uw chemische installatie te garanderen?
In deze blog bespreken we het belang van kritieke voorraad, de identificatie hiervan voor uw installatie en de voordelen van optimaal MRO-voorraadbeheer.
Het belang van kritieke voorraad
Kritieke voorraad is de benodigde voorraad die cruciaal is voor de werking van uw chemische installatie. De identificatie is niet alleen bedoeld om ongeplande downtime te beperken en de totale kosten te verlagen, maar ook om een continue productie en de veiligheid van uw installatie en werknemers te garanderen.
Het zou ideaal zijn om van elk product een of meer op locatie op voorraad te houden, maar helaas is dit voor de meeste chemische installaties niet mogelijk vanwege de hoge voorraadwaarde en ruimtebeperkingen. Gelukkig zijn er oplossingen.
Kritieke voorraad identificeren
Binnen de chemische industrie varieert de kritieke voorraad per fabriek, en als multiteamproject (onderhoud, inkoop, magazijn en logistiek) kunt u een kriticiteitsanalyse uitvoeren om te bepalen welke artikelen op uw MRO-lijst moeten worden geplaatst.
Hieronder vindt u stappen voor de identificatie van uw kritieke voorraad en oplossingen om uw kritieke voorraad te optimaliseren.
1. Reinigen
Dit kan een voor de hand liggende stap lijken, maar na verloop van tijd kunnen MRO-voorraden verstopt raken. Een proces van frequente voorraadrotatie in combinatie met het gebruik van duidelijke labeling voor identificatie, locatie en hoeveelheid kan dit vergemakkelijken. Het Japanse systeem 5S is handig voor de organisatie van de werkplek.
Opgespoorde dode of verouderde voorraad wordt afgeschreven, maar stelt u wel in staat om in beslag genomen ruimte vrij te maken. Deze ruimte kan worden gebruikt voor kritieke voorraad en kan de totale voorraadkosten verlagen.
2. Essentiële overwegingen
Bij het bepalen van uw kritieke voorraad zijn dit de essentiële overwegingen voor elk artikel:
- Vraag- is er veel vraag naar de onderdelen, hebt u ze nodig en moeten ze op locatie op voorraad worden gehouden
- Opslagruimte - afhankelijk van het onderdeel: hebt u voldoende ruimte om het adequaat op te slaan of kan het tijdig worden besteld
- Kosten- berekening van kosten van systeemstoringen versus op voorraad houden van artikelen
- Lange of korte levertijd/doorlooptijd - over actuele informatie over leverings-/doorlooptijden beschikken ter ondersteuning van de beschikbaarheidsplanning. Relaties met leveranciers kunnen de betrouwbaarheid hiervan bevorderen
- Uit productie genomen en verouderde artikelen - het komt vaak voor dat fabrikanten van originele apparatuur (OEM's) vanwege ouderdom van machines zijn gestopt met de productie. Door uw voorraad te optimaliseren, bent u op de hoogte van verouderde onderdelen en werkt u samen met leveranciers voor het beste of een nog beter alternatief.
3. Beslissingsboom
Een robuuste beslissingsboom, zoals: wanneer, waar en hoe u een bepaald onderdeel nodig hebt, helpt uw team bij het bepalen van de kriticiteit van elk artikel.
U kunt onderdelen een score geven, bijv. 1-100, met betrekking tot het bedrijfsproces, die hun individuele kriticiteit aangeeft: hoog, medium of laag waarmee u elk onderdeel op de juiste voorraadlijst kunt plaatsen.
4. Waar op te slaan?
Hoewel er veel in overweging moet worden genomen bij het formuleren van uw analyse van kritieke voorraad, is dit een manier om te beslissen: "Als de kosten van een uur downtime zwaarder wegen dan dat het artikel meer dan twee jaar op voorraad is, kan het artikel als kritiek worden beschouwd." aldus Maarten Mackaaij, Manager Sales Support ERIKS Nederland.
Een voorbeeld: een pakking is misschien niet het duurste onderdeel, maar als het defect ervan leidt tot stilstand en ongeplande downtime, kan dit een reden zijn om de pakking op te nemen in uw kritieke voorraadlijst. Vervolgens moet u concluderen of uw kritieke voorraad het beste:
a. Op locatie houden
Wanneer een onderdeel van uw kritieke voorraad op locatie wordt gehouden, wordt het mogelijk niet vaak gebruikt, wat leidt tot vervallen, kortere servicetijd of zelfs storingen in het gebruik. Maar zoals gezegd hoeven vanwege de voorraadwaarde en ruimtebeperkingen niet alle kritieke onderdelen op locatie te worden gehouden.
b. Op aanvraag bestellen
Bedrijven zoals ERIKS bieden een on-demand service met snelle levering. Vanwege zijn omvang en rol in de industrie heeft ERIKS een hoger verloop van mechanische onderdelen dan uw chemische installatie.
Bij deze manier van bestellen kunt u onderscheid maken tussen (kritieke/niet-kritieke) voorraad, afval verminderen en beschikken over actuele informatie over de voorraadbeschikbaarheid. ERIKS informeert u ook over concurrerende prijzen en levertijden, en zorgt ervoor dat u toegang hebt tot kritieke voorraadartikelen alsof ze zich in uw eigen installatie bevinden.
Het vinden van een oplossing die bij u en uw team past, is essentieel bij het identificeren en onderhouden van kritieke MRO-voorraadniveaus. De volgende vereenvoudigde stappen zorgen voor duidelijkheid en eigendom tussen alle afdelingen.
Conclusie
Een maintenance manager in de chemische industrie kent veel druk en verantwoordelijkheden. Het beheer van uw MRO-voorraad kan bijzonder tijdrovend zijn en het identificeren van kritieke voorraad is een essentieel en onvermijdelijk onderdeel van voorraadbeheer.
Identificatie van kritieke voorraad is slechts één onderdeel van uw totale voorraadbeheer en ERIKS is altijd op zoek naar praktijken en oplossingen om uw voorraadbeheer te optimaliseren.
Download ons rapport Optimalisatie van vooraadbeheer
In ons rapport 'Hoe u voorraadbeheer in de chemische industrie kunt optimaliseren' hebben we nader gekeken naar de huidige staat van voorraadbeheer, het belang ervan en de oplossingen om het voorraadbeheer zo goed mogelijk te optimaliseren. Van Vendor Managed Inventory (VMI) tot MRO-assistenten op locatie, onze expertise staat tot uw beschikking.
Gerelateerde artikelen
Wij helpen u graag verder
Know+How Hub
Blijf altijd op de hoogte met onze laatste blogs, nieuws en cases.