Sponsoring & Partnerships
ERIKS | Technisch partner en sponsor van Delft Hyperloop
ERIKS en TU Delft-studenten werkten ook in 2019 samen aan Delft Hyperloop
Na de succesvolle samenwerking in 2018 is ERIKS ook in 2019 een technisch partnership én sponsorship aangegaan met de studenten van Delft Hyperloop. Ook deze editie ging het team van 40 studenten er voor om het snelheidsrecord (466 km p/u) tijdens de SpaceX Hyperloop Pod Competition 2019 finale op 21 juli in Los Angeles te verbreken.
20G
ERIKS Nederland is wederom nauw betrokken bij innovaties rondom de wielen - een belangrijke schakel in de acceleratie en topsnelheid én remsnelheid van de Atlas02. Max Verstappen krijgt in de Formule 1 te maken met 5G, maar deze pod kan 20G aan. Lees ook de Delft Hyperloop blog over de wielen en de samenwerking met ERIKS.
Advanced Sealing - an ERIKS company
Iets wat de band tussen ERIKS en Delft Hyperloop nog sterker maakt is onze internationale samenwerking. ERIKS is er heel trots op het team een complete werkplaats aan te hebben kunnen bieden, op onze locatie in Norwalk, Los Angeles bij Advanced Sealing. In de aanloop naar de competitieweek heeft het team hier 2 weken lang kunnen acclimatiseren, sleutelen aan de pod en tests kunnen uitvoeren. Tot aan de finale toe werd hier nog lst minute aan onderdelen gewerkt op zo'n 20 mijl van SpaceX.
De SpaceX Hyperloop Competition Week 15 - 21 juli 2019
ERIKS Nederland was er bij in Los Angeles. We hebben live verslag gedaan van alles rond het Delft Hyperloop team tijdens de competitie en de finale op zondag 21 juli. De potentie was er zeker, maar door technische tegenslagen werd het team 4e in een veld van 21 deelnemers. Onze blogs en updates rond de wedstrijd kunnen worden bekeken op onze social media kanalen.
Meer informatie: delfthyperloop.nl|spacex.com/hyperloop
Volg de hashtags #gofasternopressure #delfthyperloop #hyperloop #ERIKS
"If we don't have things that inspire us, what's the point of living?"
Elon Musk
CREATING THE FUTURE… BY REINVENTING THE WHEEL
ERIKS en Delft Hyperloop in 2018
Innoveren op het randje van wat mogelijk is. Dat deed ERIKS in 2018 tijdens een intensieve partnership met 38 Delftse studenten. Samen ontwierpen en bouwden ze een capsule die hoge ogen moest gaan gooien tijdens de wereldberoemde Hyperloop pod competition van visionair ondernemer Elon Musk, bij ruimtetransportbedrijf SpaceX in Californië. Mede dankzij ERIKS werd het Delft Hyperloop team na een duizelingwekkende race tegen de klok tweede; een prestatie van wereldformaat. “Je kunt wel stellen dat dit zonder ERIKS nooit was gelukt.”
Wat is Hyperloop?
De Hyperloop is een energiezuinig transportsysteem waarbij capsules als een soort buizenpost op hoge snelheid door een vacuümbuis reizen. Het idee dat het systeem op termijn mensen kan vervoeren met de snelheid van een vliegtuig en het gemak van een metrolijn, prikkelt de verbeelding. In theorie zouden capsules in de tunnel in de toekomst snelheden van 1220 kilometer per uur kunnen halen. Met die snelheid ben je binnen een half uur van Amsterdam naar Parijs.
Zover zijn we voorlopig nog niet. Precies de reden dat Elon Musk sinds 2015 een jaarlijkse wedstrijd houdt om het systeem verder te ontwikkelen.
Meer informatie: https://www.spacex.com/hyperloopalpha
“WE MOESTEN MET OPLOSSINGEN KOMEN OP HET RANDJE VAN WAT MOGELIJK WAS.”
PAUL VAN DER STIGCHEL [ERIKS Nederland]
De vacuümbuis: alleen voor de allerbesten
Teams van over de hele wereld proberen een capsule te bouwen die goed genoeg is om tot de 1,2 kilometer lange vacuümtunnel op het SpaceX-terrein te worden toegelaten. Het team dat vervolgens het snelst door de tunnel raast, wint.
Dit wedstrijdconcept klinkt eenvoudig, maar de uitvoering is een stuk ingewikkelder: Tijdens een intensieve testweek wordt het ontwerp aan wel honderd tests op verschillende onderdelen onderworpen. Alleen als je slaagt krijg je toegang tot de buis. En om überhaupt uitgenodigd te worden door SpaceX zijn maanden voorbereiding nodig. Van de 20 teams die goed genoeg waren om mee te doen in de testweek, haalden maar drie teams de wedstrijddag.
Delft Hyperloop hoorde dus bij de drie beste teams en heeft daar – gesteund door ERIKS – keihard voor moeten werken. ERIKS gaf gedurende het project essentieel advies over de aandrijving en droeg hoogtechnologische oplossingen aan voor onder andere de ontwikkeling van de aandrijfwielen, de support wheels en de behuizing van de batterij.
21 juli 2018, Delft Hyperloop doet de laatste tests vóór de finale
SpaceX Hyperloop pod competition final 2018
Op de dag van de wedstrijd haalde de capsule uit Delft een snelheid van 88 mph oftewel 142 km/h. Snel genoeg voor tijdreizen, maar lang niet de snelheid waar op gehoopt werd. Doordat de wedstrijd ‘s middags plaatsvond, werd de buis warmer dan gedacht. Hierdoor werd de motor te heet en trad het veiligheidsmechanisme in werking, waarna de motor afsloeg voordat de topsnelheid kon worden bereikt. Het hyperloopteam WARR uit München won uiteindelijk de finale, met een duizelingwekkende recordsnelheid van 466 km/u. Een record om in 2019 te breken!
Partnerships zijn cruciaal
Student lucht- en ruimtevaartechniek Pieter-Bas Bentinck kijkt desondanks met veel plezier terug op het Hyperloopavontuur. “Ook al ga je soms onderuit, deze ervaring was heel leerzaam. We deden tijdens het hele project kennis op van dingen die nog niet eerder zijn gedaan.
“Partnerships zijn cruciaal, want we zijn studenten en hebben een beperkt budget”, vervolgt hij. “We hadden partners die alleen financiële steun gaven, maar de mensen bij ERIKS stelden zelfs hun tijd, expertise en onderdelen ter beschikking. Ze waren bovendien al erg vroeg bij het project betrokken."
“We werden meegezogen”
ERIKS raakte inderdaad steeds dieper betrokken bij het project, blikt ook hoofd communicatie Daan Heijbroek terug. “We zijn echt meegezogen in het enthousiasme van de studenten. Eerst dachten we: we betalen een bedrag en zien wel wat het wordt daar in LA. Maar uiteindelijk hebben we geen cent overgemaakt, we hebben alles in natura betaald met mankracht, tijd en onderdelen."
Een lange reis
De race in juli was het slotstuk van een reis die ERIKS en de studenten in september 2017 begonnen. Projectleider Paul van der Stigchel, Manager Engineering bij ERIKS, was vanaf de start de schakel tussen de studenten en de diverse afdelingen binnen ERIKS. “Studenten en collega’s moesten in dit project echt de grens opzoeken. Mooi om te zien hoe enthousiast collega’s met dit project hebben geholpen, zelfs buiten kantooruren om.”
Sleutelmomenten in de aanloop naar de SpaceX Hyperloop competitieweek
ERIKS heeft het afgelopen jaar een whitepaper gepubliceerd over een aantal technische uitdagingen waar het samen met het studententeam tegenaan liep. Zowel op de voorgeschiedenis als op de volgende issues wordt in dit document dieper ingegaan:
- Cruciaal advies over de motor in ontwerpfase
- Het perfecte wiel vulkaniseren
- Schokken opvangen met de support wheels
- Techniek uit de ruimtevaart
- Oververhitte remmen op de loer
Wilt u meer weten over onze reis met Delft Hyperloop en de innovatieve oplossingen die we met dit team hebben bedacht? Klik op de links of de afbeelding hiernaast om dit whitepaper te lezen en te downloaden.
Veel leesplezier. #gofasternopressure
Wij helpen u graag verder
Know+How Hub
Blijf altijd op de hoogte met onze laatste blogs, nieuws en cases.