De voor- en nadelen van Vendor Managed Inventory (VMI)

De voor- en nadelen van Vendor Managed Inventory

Is het geschikt voor u?

Met de toenemende vereisten van de chemische industrie, moet een maintenance manager onophoudelijk een goede balans zoeken tussen vraag, gegevens, veiligheid en voorraad. Daarom zijn chemiebedrijven op zoek naar innovatieve manieren voor het beheer, de optimalisatie en de opslag van voorraad. Vendor Managed Inventory (VMI) kan hierop het antwoord zijn. 

Hier definiëren we wat VMI is, beschrijven we voordelen en nadelen van VMI en geven we aan hoe of wanneer de implementatie gunstig is voor uw chemische fabriek. 

 

Wat is Vendor Managed Inventory?

Vendor Managed Inventory is een systeem waarbij een betrouwbare leverancier verantwoordelijk is voor het organiseren, onderhouden en optimaliseren van voorraadniveaus voor uw chemische fabriek(en). Deze leverancier is verantwoordelijk voor het verkrijgen van de juiste onderdelen, op de juiste plaats, op het juiste moment.

Welke producten?

Als maintenance manager kent u de vereisten van uw installatie beter dan wie dan ook. Uw VMI-leverancier zal met u samenwerken om aan deze vereisten te voldoen. Over het algemeen werkt VMI het beste voor items met een lage waarde en een hoog en voorspelbaar verbruik. Items zoals lagers, afdichtingen, bevestigingsmaterialen, pakkingen en aerosols.

VMI is een oplossing om uw leveranciers en voorraadbeheer te stroomlijnen , terwijl het zicht op de voorraad wordt vergroot en voorraadtekorten worden beperkt. Kritieke onderdelen en bulkitems zoals gereedschappen of persoonlijke beschermingsmiddelen kunnen ook in een VMI worden opgenomen.

 

icon and hashtag better4chemical square

 

Gegevens verbinden

Uitlijning van gegevens is een vereiste voor een goed functionerend VMI-systeem. Uw  voorraadgegevens worden gedeeld met uw leverancier en worden vergeleken met en afgestemd op andere elementen van uw vraaginformatie. Hiermee wordt het beginpunt van een gecentraliseerde VMI-database gemaakt. Dit VMI-proces bepaalt optimale voorraadniveaus, systematische voorraadrotatie en methodische vulvereisten om de totale kosten te verlagen. Het kan ook onderdelenstandaardisatie omvatten om uw voorraad verder te verkleinen.

De voor- en nadelen van Vendor Managed Inventory

VMI heeft een enorme omvang en grote voordelen die verdergaan dan het eenvoudigweg beheren van onderdelen. Maar net als bij elk systeem of elke oplossing heeft voorraadbeheer door leveranciers zowel voor- als nadelen die moeten worden overwogen.

Voordelen

  • Gestroomlijnd proces - Externe niveaudetectietechnologie (via scanners)  automatiseert eenvoudige en complexe bestelprocessen. Automatisering verkleint het aantal interne stappen en minimaliseert inefficiëntie in de manier waarop onderdelen worden besteld, geleverd, opgeslagen en aangevuld.
  • Lagere kosten - Met minder leveringen en eenmalige maandelijkse inkooporders die bij uw VMI-leverancier worden geplaatst, kunt u uw Total Cost of Ownership (TCO) verlagen. Door gebruik te maken van een kleiner aantal leveranciers en een stabiel bestelproces, houdt u minder verouderde producten over, waardoor minder afval ontstaat.
  • Beter inzicht in de voorraad - VMI geeft alle afdelingen een beter inzicht in de voorraad van uw fabrieken en het verbruiksniveau. Voorraadniveaus worden georganiseerd en fysiek zichtbaar en  digitaal vastgelegd, waardoor voorraadtekorten tot een minimum worden beperkt.
  • Verbeterde productiviteit - VMI alleen verhoogt de productiviteit niet, maar beïnvloedt wel een positieve workflow-uitvoer. Uw leverancier beoordeelt uw huidige workflow vanaf de ontvangst van de levering, de distributie van goederen en de opslag om het aantal stappen tot een minimum te beperken, waardoor u tijd en geld bespaart.
  • Gewaardeerd partnership - Uw leverancier zal het vertrouwen binnen het partnership waarderen en handhaven, waarbij hij zich richt op efficiëntie en winstgevendheid voor u en uw bedrijf. Technische experts staan klaar om ondersteuning te bieden, levering te garanderen en de bedrijfsvoering voortdurend te verbeteren.
  • Efficiëntie - Een VMI hebben betekent een logisch en goed onderhouden magazijn. Uw monteurs kunnen onderdelen gemakkelijk vinden, waardoor ze tijd besparen en downtime verder wordt beperkt. Optimalisatie door de uitlijning van gegevens en standaardisatie van onderdelen maakt ook elke verandering in het proces voor technische alternatieven mogelijk.

Nadelen

  • Gegevens delen - Juiste en actuele gegevens zijn essentieel voor VMI-implementatie. Het uit handen geven van de controle over bedrijfsgegevens kan ongemakkelijk aanvoelen, maar het is noodzakelijk om voorraadniveaus op de juiste manier te beheren. Uw leverancier verwerkt gegevens efficiënt en transparant, zodat u ze altijd kunt raadplegen. 
  • Benodigde ruimte - Er  is voldoende magazijnruimte nodig om VMI te implementeren. De totale vereiste ruimte wordt beïnvloed door het aantal producten dat u in de VMI wilt opnemen.
  • Waarde en kritikaliteit - Een VMI bestaat gewoonlijk uit grondstoffen met een lage waarde. Het is echter ook mogelijk om kritieke onderdelen met een hoge waarde op te nemen. Er kan een bepaalde maximale waarde worden overeengekomen waaronder artikelen aan uw VMI kunnen worden toegevoegd. 
De voor- en nadelen van Vendor Managed Inventory (VMI)
De voor- en nadelen van Vendor Managed Inventory (VMI)

  

De voor- en nadelen van Vendor Managed Inventory (VMI)

Container on-site

Stappen naar VMI-implementatie

VMI-implementatie kan complex zijn, maar biedt u, uw team en uw bedrijf meerdere voordelen. De eerste stappen vereisen: 

  • Een duidelijk overzicht van het verbruik 
  • Standaardisering van onderdelen 
  • Aanpassing van magazijnindeling

Met een nieuw systeem moeten interne processen mogelijk worden aangepast; dat is voor beide partijen arbeidsintensief. Met  communicatie, voorbereiding en bepaalde verwachtingen tussen u en de leverancier is het een manier om uw toeleveringsketen te stroomlijnen, kosten te verlagen, het zicht op het verbruik te vergroten en personeel opnieuw toe te wijzen aan belangrijkere activiteiten.

VMI - een slimme oplossing om controle te krijgen over uw voorraad wanneer...

Het kan een onzeker gevoel geven om een 'nieuwe' oplossing in de chemische industrie te gaan gebruiken. Maar het kan een slimme oplossing zijn om te weten wanneer u het beste kunt beginnen met een VMI-overeenkomst als:

  • U vaak te maken heeft met voorraadtekorten - lage voorraadniveaus worden niet geregistreerd en bestellingen worden niet op tijd geplaatst 
  • U te veel of verouderde items heeft - bestellingen worden niet gedocumenteerd, wat leidt tot meerdere leveringen, overtollige voorraad en verouderde items 
  • Uw voorraadbeheersysteem niet gecentraliseerd is - het personeel is alert, maar informatie wordt niet doorgegeven aan afdelingen of tijdens de overdracht van de ploegendienst.
plaat met voorraaditems

Conclusie

De expertise van ERIKS op het gebied van VMI levert aanzienlijke voordelen op en verlaagt de bijbehorende kosten voor administratie, inkoop van voorraad, verwerking en levering. VMI leidt tot verbeterde productieprestaties en levert wat u nodig heeft precies wanneer u het nodig hebt. Dit leidt tot meer tevredenheid, communicatie, nauwkeurigheid van de voorraad en prognoses.

Is VMI waardevol voor uw bedrijf?

Evalueer de tijd en het geld die u besteedt aan uw voorraadbeheertaken (inkoop, verwerking en bestellingen najagen) om de voordelen van uitbesteding aan VMI te benadrukken. Het is ook een onderdeel om uw TCO te verlagen. VMI maakt belangrijke resources vrij die uw kernactiviteiten kunnen ondersteunen.

Er zijn geen officiële minimumvereisten voor VMI. Maar om financieel gunstig te zijn, moeten toegevoegde artikelen een hoog verbruik hebben. U moet ook  de magazijnruimte aanpakken, actuele gegevens verstrekken en beslissen welke producten u moet opnemen. 

Als niet aan deze voorwaarden kan worden voldaan, kan een alternatieve optie het gebruik van een app zijn. ERIKS biedt een app waarmee u zelf kunt scannen om voorraad te beheren, te onderhouden en opnieuw te bestellen.

De voor- en nadelen van Vendor Managed Inventory (VMI)

Bekijk de VMI-implementatie bij DSM Dyneema

Hoe verloopt zo'n VMI-implementatie nu eigenlijk in de praktijk? Ontdek in deze case study hoe DSM Dyneema geen tijd meer verspilt aan het zoeken naar vervangende onderdelen, de beschikbaarheid van onderdelen heeft verhoogd en de kosten heeft verlaagd.

 

Gerelateerde artikelen

Wij helpen u graag verder

Heeft u vragen?

Bel ons algemene nummer:
T +31 88 855 85 58

Webshop

Direct een product bestellen? Dat kan eenvoudig in onze webshop.

Know+How Hub

Blijf altijd op de hoogte met onze laatste blogs, nieuws en cases.