Overzicht productspecialisten
Heeft u technische vragen over een artikel of bent u op zoek naar een maatwerkproduct voor uw toepassing? ERIKS helpt u graag om tot de juiste selectie te komen.
Onze technische kennis vindt u per hoofdactiviteit gerangschikt. U vindt antwoorden op veelgestelde vragen of u neemt contact op met een specialist.
Naar welk specialisme bent u op zoek?
Onze productlijnen, productspecialisten en services zijn onderverdeeld in hoofdgroepen. Klik op een regel om veelgestelde vragen en specifieke contactgegevens zichtbaar te maken.
Elke snaar heeft zijn eigen referentielengte: bij klassieke snaren is dit de binnenlengte (Li), bij Amerikaanse snaren is dit de buitenlengte (La) en bij andere snaren is dit de primitieve lengte. De primitieve lengte (Lp) wordt ook koordlengte, datumlengte (Ld) of werklengte (Lw) genoemd. Als u op zoek bent naar een bepaalde lengte, is het daarom belangrijk om te weten wat de exacte lengte is. De buitenlengte is eigenlijk het enige wat u zelf kunt meten. Helaas kun je met de buitenlengte vaak niet meteen een geschikte V-snaar vinden, omdat de buitenlengte van een V-snaar zelden wordt aangegeven.
Een conische sluitbus of conische bus is een vergrendelingsmechanisme dat wordt gebruikt in aandrijvingen voor krachtoverbrenging voor het plaatsen van riemschijven, tandwielen en koppelingen op assen. De afmetingen van de conische bus zijn dus afhankelijk van de asdiameter. Hier kunt u meer informatie vinden.
Een tandriem is een flexibele riem met een getand binnenoppervlak. Het brengt het vermogen over tussen twee parallelle assen waarbij op elke as een getande riemschijf bevestigd is. Dit ontwerp wordt ook wel synchroonaandrijving genoemd omdat het een vaste overbrengingsverhouding heeft die slippen voorkomt. Tandriemen worden gebruikt in diverse mechanische apparatuur waar transmissie met een hoog vermogen is gewenst.
Een V-snaar heeft een trapeziumvormige dwarsdoorsnede en brengt net als de tandriem kracht over tussen twee parallelle assen. Elke as is voorzien van een V-snaarschijf en de riem verbindt de riemschijven met elkaar. Een V-snaar wordt niet altijd gebruikt voor de krachtoverbrenging, soms wordt die alleen gebruikt voor het transport van producten. V-snaaraandrijvingen kunnen soms wat slippen, maar dit is niet altijd problematisch. In feite is het bij bepaalde toepassingen om veiligheidsredenen wenselijk dat deze een beetje slippen.
Een tandriem wordt gebruikt in verbrandingsmotoren om de rotatie van de krukas en de nokkenas te synchroniseren, zodat de kleppen van de motor op de juiste momenten openen en sluiten. Een tandriem is een getande riem, d.w.z. een aandrijfriem met tanden aan de binnenzijde. Zoals de Engelse naam timing belt al doet vermoeden, wordt dit type riem gebruikt voor timingsdoeleinden en functioneren op een constante snelheid. Tandriemen hebben de voorkeur in toepassingen waar geen slippen is toegestaan en een synchrone positie van de aangedreven as wordt verwacht. Deze riemen zijn het meest efficiënt en kosteneffectief.
De transportbanden die in de levensmiddelenindustrie worden gebruikt, moeten de voedselveiligheid waarborgen en verontreiniging voorkomen. De normen die van toepassing zijn, zijn onder meer de beperkingen van FDA's FCM (Food Contact Material), de EU-verordeningen CE 1935/2004 en CE 2023/2006, en de EU-verordening 10/2011 en de EU Verklaring van Overeenstemming.
Tandriemen worden gebruikt in diverse apparaten, maar de meest voorkomende toepassing is alle bewegende delen van een motor op gesynchroniseerde wijze bij elkaar te houden. Hiervoor moeten de tanden van de tandriem perfect aansluiten op de tandwielen van de krukas en de nokkenassen. Wanneer een of meer tanden versleten zijn, kan de riem slippen of kan hij blijft functioneren, maar met een verkeerde timing. Ook als de riem zelf niet kapot gaat, kan het gebrek aan synchronisatie andere componenten in de motor beschadigen.
Als u een riem kiest die niet hetzelfde aantal tanden als uw toepassing heeft, dan heeft de riem niet hetzelfde tempo als de katrol. Het gevolg is dat de onderdelen niet goed vastklikken en de algemene prestaties van het systeem worden beïnvloed. Bij een juiste keuze van de riem leidt dit tot minder slijtage en dus tot een langere levensduur.
Een preventief onderhoudsprogramma voor riemen omvat het waarborgen van een veilige werkomgeving, het regelmatig plannen van rieminspecties, het opvolgen van de juiste instructies voor het installeren van de riemen en het regelmatig evalueren van de riemprestaties. Ook de opslag en behandeling van de riem zijn belangrijk.
Tandriemen hebben geen smering nodig. In feite kan het gebruik van smeermiddel of vet leiden tot een opeenhoping van vuil waardoor het riemmateriaal langzaam zal slijten, met als gevolg vroegtijdige uitval van de riem. Hetzelfde geldt voor V-snaren: ze hebben geen smeermiddelen of vet nodig en als er te veel lawaai is, moet de riem waarschijnlijk worden vervangen, niet gesmeerd.
Een motor is een apparaat – mechanisch of elektrisch – dat de kracht genereert die wordt gebruikt voor de aandrijving van een machine. Een aandrijving is het apparaat dat elektriciteit aan de motor levert, in bepaalde hoeveelheden en met bepaalde frequenties. Hierdoor regelt de aandrijving het toerental van de motor. Een aandrijfsysteem is de assemblage gevormd door de motor en de aandrijving.
De meest voorkomende redenen voor lawaai afkomstig van riemen zijn verkeerde uitlijning en onjuiste spanning. Ophoping van vuil of kleine vreemde voorwerpen die vast komen te zitten in het aandrijfsysteem kan echter ook lawaai veroorzaken. Een andere mogelijke oorzaak is de aanwezigheid van versleten elementen.
Op basis van het ontwerp worden lagers ingedeeld in glijlagers en wentellagers. Glijlagers hebben meestal een cilindrische vorm en bevatten geen bewegende delen. Wentellagers bestaan uit rollende elementen zoals kogels of cilinders die tussen een draaiende en een stationaire loopring zijn geplaatst. Hier kunt u meer informatie vinden.
Een conisch rollager bestaat uit een binnenring, een buitenring en één of of twee rijen conische rollen. Metrische conische rollagers worden meestal geleverd als complete lagers en inch-lagers zijn gesplitst in een cone en cup. Afhankelijk van de binnenmaat worden cones en cups in verschillende reeksen verdeeld. Binnen een reeks kunt u verschillende cups en cones combineren zodat ze een compleet lager vormen. Door dit concept kunt u lagers met meerdere buitenafmetingen maken.
Als u een bestaand lager wilt vervangen, kunt u de onderdeelnummers op de cone en cup controleren om de juiste vervangende producten te vinden. Houd er rekening mee dat de cone en de cup een ander onderdeelnummer hebben. Als u op zoek bent naar een nieuw lager, kunt u de juiste cup en conus selecteren met behulp van de gewenste binnendiameter, buitendiameter en breedte.
XXX Voor zout water kunt u het lagersmeermiddel SKF universeel lagersmeervet LGMT 3 / 0.4 gebruiken.
De letter C wordt toegevoegd als achtervoegsel in de code van een lager en geeft de speling aan. De mogelijke codes staan hieronder vermeld.
Symbool speling | Betekenis |
---|---|
Cn (C0) | Normale radiale interne speling (RIC) |
C1 | Radiale interne speling kleiner dan C2 |
C2 | Radiale interne speling kleiner dan normaal |
C3 | Radiale interne speling groter dan normaal |
C4 | Radiale interne speling groter dan C3 |
C5 | Radiale interne speling groter dan C4 |
Meestal bestaat een lagercode uit een combinatie van cijfers en letters (5-7) en ziet er als volgt uit: voorvoegsel ABCDE achtervoegsel. Elk van deze symbolen geeft specifieke informatie over het lager. De betekenis van elke positie wordt hieronder gegeven. Raadpleeg voor meer informatie onze decoderingstool voor lagers.
- Voorvoegsel - wordt gebruikt voor het definiëren van de componenten van een lager of varianten.
- A - Lagertype
- B - Breedte
- C - Buitendiameter
- DE - Boordiameter
- Achtervoegsel - geeft de bijzonderheden van het ontwerp aan, zoals het interne of externe ontwerp van het lager, het ontwerp van de kooi, de materialen, de warmtebehandeling, de tolerantie, de speling, enz. Het achtervoegsel kan van de rest van de identificatiecode zijn gescheiden door een spatie, een koppelteken of een schuine streep.
De keuze voor een montagemethode is afhankelijk van het lagertype en de passing. Lagers met cilindrische boringen worden in de meeste gevallen gemonteerd door ze op de assen te drukken of door ze te verwarmen, omdat dit de diameter vergroot. Lagers met een conische boring kunnen direct op conische of cilindrische assen worden gemonteerd met behulp van conische hulzen. Onderstaande tabel geeft een overzicht van deze methoden. Voor meer informatie, lees ons artikel over montagemethoden voor lagers.
Mechanische (koude) montage | Warme montage | Hydraulische montage/olie-injectie | |
---|---|---|---|
Lageromvang | Klein, gemiddeld | Klein, gemiddeld, groot | Klein, gemiddeld, groot |
Zittingstype | Cilindrisch, conisch, adapterhuls, opnamehuls | Cilindrisch | Conisch, adapterhuls, opnamehuls |
Gebruikt gereedschap | Montagegereedschap, haaksleutel, slagmoersleutel | Hete plaat-inductieverhitting, oliebad met hete olie | Hydraulische moer en pomp, aandrijfmethode, olie-injectiemethode |
Keramische lagers zijn lichter dan roestvaststalen lagers en hebben een hogere rolweerstand. Het oppervlak is gladder waardoor de wrijving wordt verminderd en de hoeveelheid energie die nodig is voor het draaien van de assemblage lager is. Keramische lagers zijn harder en duurzamer dan stalen lagers en hebben minder onderhoud nodig en roesten niet, wat ze een kostenefficiënte oplossing maakt.
Inductieverwarming wordt gebruikt om de montage van wentellagers te vergemakkelijken. Het apparaat genereert een sterk elektromagnetisch veld en door de warmte zet het metalen lager uit. Dit maakt het gemakkelijker om het te monteren zonder dat er kracht nodig is. Een temperatuurverschil van 90°C tussen het lager en de as is meestal voldoende voor eenvoudige installatie.
Zowel schilden als afdichtingen worden toegevoegd aan een lager om verontreinigingen weg te houden en de juiste hoeveelheid smering te handhaven.
Lagerschilden zijn metalen behuizingen die niet in contact staan met de binnenring en daarom een verlaagd draaimoment hebben. Ze zijn niet beperkt door snelheid en kunnen worden gebruikt in toepassingen met hoge snelheid. Toch kan een afgedicht lager misschien een betere keuze zijn, als de lagers zijn gemonteerd in een omgeving waar het risico bestaat dat ze met fijn vuil worden besmet, of wanneer de producten worden blootgesteld aan veelvuldige wasbeurten.
Lagerafdichtingen zijn gemaakt van het materiaal elastomeer en kunnen contactloos zijn. Contactafdichtingen bieden meer bescherming tegen verontreinigingen, maar worden geleverd met een hoger wrijvings- en draaimoment. Uiteindelijk hangt de keuze dus af van de toepassing en de omgeving.
Bij de keuze voor een externe afdichting voor een lager, moet u rekening houden met het lagertype, de smeerolie of het smeervet, de beschikbare fysieke ruimte, de snelheid en afwerking van het asoppervlak, de wrijving van de afdichting en mogelijke verwarming en acceptabele kosten.
Contactafdichtingen zijn bijvoorbeeld zeer efficiënt om te voorkomen dat vloeistoffen of vaste stoffen het afgesloten gebied binnendringen, maar ze komen in direct contact met de as waardoor wrijving en hitte ontstaan. Dit kan de as-afwerking beschadigen waardoor de afdichting inefficiënt wordt.
Afdichtingen zonder contact zorgen echter voor veel minder wrijving en verhitting, maar het smeermiddel kan uit de lagerkamer weglekken. Deze afdichtingen zijn daarom geschikter wanneer vet wordt gebruikt.
Lagerisolatorafdichtingen combineren de eigenschappen van zowel afdichtingen met en zonder contact, bieden een betere bescherming tegen vuil en voorkomen lekken. Toch hebben deze meer ruimte nodig en zijn ze duurder dan de andere twee soorten.
Voor de voedingsmiddelenindustrie moeten de lagers zijn vervaardigd van zeer zuivere materialen, waarvan de meest voorkomende AISI/SAE 52100 chroomstaal is. Dit materiaal heeft een hoge corrosiebestendigheid, hoge en lage temperatuurbestendigheid en is licht van gewicht. AISI 440C roestvrij staal, AISI 304 roestvrij staal, AISI 630 roestvrij staal 1T titanium zijn ook geschikt voor toepassingen in de voedingsmiddelenindustrie.
In het algemeen zijn kogellagers niet 100% waterdicht en mogen ze niet onder water worden gebruikt. Als het lager echter alleen in contact komt met sproeiwater of in een vochtige omgeving wordt gemonteerd, is roestvast staal het aanbevolen materiaal. Het vet van het lager beschermt ook tegen vocht en water, maar houd er rekening mee dat hoe meer vet u gebruikt, hoe hoger de weerstand in het lager is. Er moeten extra oliekeerringen worden gebruikt om olieverlies en het binnendringen van vuil in het lager te voorkomen.
Als alternatief voor roestvrij staal kunt u keramische of kunststof lagers gebruiken. Deze voorkomen ook corrosie en magnetisme. Kunststof is echter alleen geschikt voor lage belastingen en keramiek kan bij slijtage snel poreus worden.
De houdbaarheid van een rubberen afdichting wordt bepaald door het specifieke elastomeer waarvan de afdichting is gemaakt. In de onderstaande tabel vindt u de houdbaarheid van de meest voorkomende elastomeren die worden gebruikt in ERIKS-afdichtingen en O-ringen. Raadpleeg voor meer informatie ons O-ring technisch handboek.
Type rubber | Algemene naam/handelsnaam | ASTM D1418 afkorting |
---|---|---|
Houdbaarheid: 20 jaar of langer | ||
Siliconen | Siliconen | Q |
Fluorosilicone | Silastic LS | FVMQ |
Fluorocarbons | Fluorel, Viton® | FKM |
Polyacrylaat | Acryl | ACM, ANM |
Houdbaarheid: tot 10 jaar | ||
Polychloropreen | Neopreen | CR |
Ethyleen/propyleen | Ethyleen-propyleen | EPDM |
Ethyleen/propyleendieen | Ethyleen-propyleen-polymeer copolymeer | EPM |
Isobutyleen/isopreen | Butyl | IIR |
Houdbaarheid: tot 5 jaar | ||
Butadieen/acrylonitril | Nitril, NBR | NBR |
Butadieen/styreen | SBR | SBR |
NBR staat voor nitrilrubber en is de algemene term voor acrylonitrilbutadieen. Dit copolymeer van butadieen en acrylnitril, ook wel Buna N genoemd, wordt dankzij zijn eigenschappen het meest gebruikt in de afdichtingsindustrie. Het acrylnitrilgehalte kan variëren van 18% tot 50%, hoe hoger dit percentage, hoe beter de weerstand tegen aardolieproducten. NBR kan gebruikt worden bij temperaturen tussen -35°C en +120°C en heeft een goede scheur- en slijtvastheid. NBR is het standaardmateriaal voor hydrauliek en pneumatiek. NBR is bestand tegen hydraulische vloeistoffen op oliebasis, vetten, dierlijke en plantaardige oliën, vlamvertragende vloeistoffen (HFA, HFB, HFC), vet, water en lucht.
HNBR staat voor gehydrogeneerde nitril. Het is een zeer verzadigd, oliebestendig elastomeer met een uitstekende weerstand tegen hitte, ozon en chemicaliën. Deze verbinding is ontwikkeld om te voldoen aan hogere temperaturen dan de standaard NBR, met behoud van de weerstand tegen oliën op basis van aardolie. HNBR is bestand tegen hydraulische vloeistoffen op basis van minerale olie, dierlijke en plantaardige vetten, diesel, ozon, zuur gas, verdunde zuren en basen. HNBR is geschikt voor hoge dynamische belastingen, heeft een goede slijtvastheid en kan gebruikt worden bij temperaturen van -30°C tot +150°C.
Onze O-ring keuzegids helpt u op weg door geschikte O-ringen per branche weer te geven. Om uit te vinden welke O-ring geschikt voor u is, klikt u op de branche die voor u van toepassing is. De juiste rubberverbindingen worden vervolgens per branche weergegeven, inclusief de hardheid, het temperatuurbereik en de bijbehorende goedkeuringen van de verbindingen. Lees voor meer informatie onze gids voor het kiezen van de juiste O-ring.
Back-upringen of steunringen worden vaak gebruikt in hogedruktoepassingen. Het is algemeen aanvaard dat tot ongeveer 70 bar een O-ring met een Shore A-hardheid van 70 voldoende hard bij kamertemperatuur zal zijn om extrusie te voorkomen. Het is belangrijk dat de juiste speling in acht wordt genomen. Als de druk in de toepassing hoger is dan 70 bar, adviseren wij u een O-ring te gebruiken met een hardheid van 90 Shore A. Daarnaast adviseren wij het gebruik van een back-upring.
Er zijn verschillende normen van toepassing op O-ringmaten, waaronder de Amerikaanse norm AS568, de Britse norm, de Zweedse norm en veelgebruikte metrische maten volgens de DIN- en ISO-normen. De standaardmaten in de Verenigde Staten worden bepaald door de ruimtevaartnorm AS568B, die de maten van O-ringen in inches en in millimeters vermeldt. Meer informatie en de bijbehorende maten kunt u bekijken in ons O-ring handboek.
Vulc-O-ringen worden gemaakt van geëxtrudeerd draad tot een zeer hoogtechnische standaard. In tegenstelling tot O-ringen hebben Vulc-O-ringen geen mallen nodig, dus de productiekosten zijn lager. Andere voordelen van Vulc-O-ringen zijn onder andere: er zijn geen beperkingen aan de bovendiameter, geen flash-lijnen, ze kunnen worden gebruikt in standaardbehuizingen en ze hebben een korte leveringstijd. Vulc-O-ringen kunnen zijn gemaakt van materialen zoals NBR, FKM A type, FKM GF type, VMQ en EPDM.
ERIKS kan Vulc-O-ringen produceren met een doorsnede van 1,78 mm tot 25,4 mm. Deze hebben een oppervlakteafwerking zoals geëxtrudeerd tenzij anders wordt gevraagd. In tegenstelling tot gegoten O-ringen hebben Vulc-O-ringen een limiet hoe klein een binnendiameter kan worden geproduceerd, dit wordt bepaald door de dwarsdoorsnede.
O-ringen die worden gebruikt bij zuivelproducten moeten voldoen aan de normen 3A, FDA en EC 1935/2004. Deze normen zorgen ervoor dat de rubberverbindingen in de O-ringen geen schadelijke chemicaliën afgegeven. Bij ERIKS gebruiken we speciale rubberverbindingen die detecteerbaar zijn voor metaal en röntgenstralen. Hier kunt u meer informatie vinden.
O-ring lekkages zijn meestal terug te voeren op drie veelvoorkomende oorzaken. De hoofdoorzaak is de verkeerde maatvoering van de O-ring in combinatie met de groefafmetingen. De tweede oorzaak van lekkage is de overmatige uitrekking of compressie van de O-ring. De derde oorzaak van lekkages is de onjuiste keuze van materiaal of verbinding voor uw toepassing. Meer informatie vindt u hier: Voorkom schade aan uw O-ring.
Als een O-ring kleine krasjes of scheurtjes begint te vertonen, is dat geen probleem omdat het product even goed bestand blijft tegen chemische verbindingen als voorheen. Echter, O-ringen die in deze staat verkeren, zijn waarschijnlijk aan het eind van hun gebruiksduur en daarom zullen ze binnenkort vervangen moeten worden. Dit komt doordat ze een deel van hun bindende kracht hebben verloren en niet meer perfect afdichten.
Voor effectieve afdichting moet de inwendige diameter (I.D.) van de O-ring kleiner zijn dan de diameter van de zuigergroef. Wanneer de O-ring wordt gebruikt voor hydraulische of pneumatische zuigerafdichtingstoepassingen, moet de rek 2%-5% zijn voor dynamische toepassingen, en 2%-8% voor statische toepassingen. Het is niet aan te raden om een rek van meer dan 5% te hebben in dynamische toepassingen, omdat dit te veel stress kan veroorzaken en veroudering van de O-ring kan versnellen, waardoor de afdichting in gevaar komt. Een uitzondering hierop is de vlottende afdichting, die wordt gebruikt in toepassingen waar enige lekkage wordt geaccepteerd.
De smering van een O-ring gebeurt meestal wanneer de O-ring is geïnstalleerd, omdat dit helpt het product te beschermen tegen beschadiging door schuren, snijden of knijpen. Het smeermiddel helpt ook het oppervlak van de verbinding te beschermen tegen degradatie door de omgevingslucht.
Bij de keuze van een smeermiddel voor een O-ring moet u rekening houden met de additieven die het bevat, deze mogen geen overmatige krimp of zwelling van de O-ringverbindingen veroorzaken. Ook moeten de eigenschappen van het smeermiddel niet te veel veranderen binnen het temperatuurbereik en de vloeistof moet compatibel zijn met de vloeistoffen die worden afgedicht. Het smeermiddel mag niet langs filers gaan, mag na de cyclus geen afzettingen achterlaten en moet een dunne film over het metalen oppervlak vormen.
Als een onderdeel dat is afgedicht met een O-ring kan verschuiven, kan ook de O-ring in de groef bewegen en draaien. En wanneer een O-ring verschuift, kan het oppervlak beschadigd raken, wat tot lekkage kan leiden. Een X-ring heeft echter vier afdichtingslippen waardoor deze geschikter is voor het afdichten van bewegende delen. Een X-ring heeft door zijn vorm minder compressie nodig, waardoor wrijving en slijtage wordt verminderd.
Als O-ringen zijn goedgekeurd door de FDA, betekent dit dat ze voedselveilig zijn en het materiaal geen schadelijke stoffen afgeeft. Hier kunt u meer informatie vinden.
Ja, EPDM is bestand tegen koelvloeistof (grote chemische resistentie tegen ethylglycol, OAT en HOAT koelvloeistoffen).
U kunt een eenvoudig stofmasker gebruiken dat voldoet aan de beschermingsklasse FFP1. Een voorbeeld is dit stofmasker van het merk RX.
De N95-norm is een Amerikaanse norm die overeenkomt met de filterklasse FFP2.
Filters voor het werken met asbest moeten voldoen aan de EN143:2000-norm en moeten bescherming bieden tegen deeltjes tot 50x de grenswaarde. Dit is echter geen garantie voor 100% bescherming. Asbestverwijderingsbedrijven gebruiken deze filters, maar hebben daarnaast een motoraangedreven ademhalingsbescherming.
In dit geval kunt u een combinatie van het 3M-deeltjesfilter 5925 P2, het 3M 6059 gas- en dampfilter en het 3M-filterdeksel 501 gebruiken.
Valbeveiligingsuitrusting kan worden ingedeeld in persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) en collectieve beschermingsmiddelen. Persoonlijke beschermingsmiddelen omvatten valbeveiligingssystemen, positioneringssystemen, ophangsystemen en ophaalsystemen. Collectieve beschermingsmiddelen omvatten hekwerken, horizontale reddingslijnsystemen, veiligheidsnetten, enzovoort. Zie voor meer informatie onze gids voor veiligheid op hoogte.
De beschermingsklassen van veiligheidsschoenen zijn zoals hieronder aangegeven. Hier kunt u meer informatie vinden.
- SB - Veiligheidsschoeisel met beschermende neus die weerstand biedt tegen een impact van 200 joules.
- S1 - Als SB, maar voldoet ook aan de volgende aanvullende vereisten: gesloten voetbed, antistatische eigenschappen, energieabsorptie van het hielgebied.
- S2 - Als S1, met de volgende aanvullende vereisten: waterdichtheid en waterabsorptie van de bovendelen.
- S3 - Als S2, met de uitzondering dat de volgende aanvullende vereisten ook vereist zijn: ondoordringbare tussenzool.
- S4 - Schoenen gemaakt van 100% rubber of polymeer. Veiligheidsschoenen met stalen neus, waterdicht, bescherming tegen vocht en vuil.
- S5 - Veiligheidsschoen met stalen neus en stalen zool, waterdicht en geschikt voor gebieden met verhoogde blootstelling aan vloeistoffen, vocht en vuil. Extra bescherming tegen scherpe of puntige voorwerpen.
U kunt de onderstaande tabel gebruiken om de schoenmaat te bepalen op basis van de lengte en breedte van uw voeten. Voor de lengte gebruiken we de ISO/TS 19407:2015 standaardmaten voor schoeisel. Voor de breedte wordt het standaardformaat aangegeven met de letter ‘D’. XD-schoenen zijn iets breder en XXD-schoenen zijn nog breder.
Voetmaat (in cm) | ||||
Europese maten | Voetlengte (in cm) | D | XD | XXD |
36 | 22,6 | 23 | ||
37 | 23,3 | 23,4 | 23,7 | |
38 | 24 | 23,8 | 24,2 | 24,3 |
39 | 24,6 | 24,3 | 24,6 | 24,7 |
40 | 25,3 | 24,7 | 25 | 25,2 |
41 | 26 | 25,1 | 25,4 | 25,6 |
42 | 26,6 | 25,5 | 25,9 | 26,1 |
43 | 27,3 | 26 | 26,3 | 26,5 |
44 | 28 | 26,4 | 26,7 | 27,1 |
45 | 28,6 | 26,8 | 27,1 | 27,5 |
46 | 29,3 | 27,2 | 27,6 | 28 |
47 | 30 | 27,6 | 28 | 28,4 |
Hieronder vindt u de gebruikelijke handschoenmaten. Handschoenen die kleiner zijn dan de minimumlengte, moeten ‘Geschikt voor specifiek gebruik’ worden genoemd. Meer informatie over veiligheidshandschoenen vindt u hier.
Handschoenmaten | Past handformaat | Handomtrek/lengte (mm) | Min. lengte handschoen |
---|---|---|---|
6 | 6 | 152/160 | 220 |
7 | 7 | 178/171 | 230 |
8 | 8 | 203/192 | 240 |
9 | 9 | 229/192 | 250 |
10 | 10 | 254/204 | 260 |
11 | 11 | 279/215 | 270 |
Het beschermende kwaliteiten van een handschoen zijn weergegeven met een prestatieniveau, een getal tussen 0 en 5 is. Dit getal geeft aan hoe de handschoen heeft gepresteerd in een specifieke test. De betekenis van de prestatieniveaus wordt hieronder gegeven. Meer informatie over veiligheidshandschoenen vindt u hier.
Niveau | Betekenis |
---|---|
0 | De handschoen is niet getest of valt onder het minimale prestatieniveau |
1 | Minimale bescherming |
2 | Goede bescherming |
3 | Zeer goede bescherming |
4 | Uitstekende bescherming |
X | De testmethode is niet geschikt voor het handschoenenmonster |
Koppelingen kunnen onder andere op een slang worden gemonteerd door middel van slangklemmen, veiligheidsklemschalen of pershulzen. Slangklemmen worden alleen geadviseerd voor lichte applicaties zoals lagedruk water- of lucht tot 5 bar. Voor applicaties met een hogere druk, hogere temperatuur of andere media zijn veiligheidsklemschalen of pershulzen het meest veilig. Voor deze applicaties zijn eisen en normeringen vaak een standaard.
Vrijwel alle slangkoppelingen zijn beschikbaar zoals:
- binnen- en buitendraadkoppelingen
- flenskoppeligen
- klauwkoppelingen
- snel-of ventielkoppelingen
- Storz-, tankwagen-, Cam & Groove koppelingen
- of slangpliaar met laseinden
Het type en het materiaal hangt af van de applicatie, werkdruk, temperatuur, het medium en uw tegenaansluiting.
Slangen moeten vóór elk gebruik door de operator visueel geïnspecteerd worden. Een knik, scheur, zichtbare insnijding, een blaas of uitdroging is een teken dat de slang niet veilig meer is. Het is wettelijk verplicht om samengestelde slangen, periodiek hydrostatisch op druk te laten testen.
Voor slangen geldt er een veiligheidsmarge. De maximale werkdruk moet daarbij worden gerespecteerd tijdens het gebruik van de slang. Om de veiligheid van operators te waarborgen mag een slang niet barsten voordat een druk wordt bereikt die de maximaal aanlegbare druk overschrijdt. Veiligsheidsfactoren variëren per gebruik en normering. Voorbeelden zijn 3:1 voor voedingsmiddelenslangen, 4:1 voor (petro-)chemie slangen, 10:1 voor stoomslangen. Voor andere specifieke slangen kunnen deze factoren verschillen.
Tot deze 'maximale werkdruk' kan een slang probleemloos kan worden gebruikt. Afhankelijk van het type slang is het mogelijk dat hogere temperaturen van invloed kunnen zijn op de aanlegbare druk of werkdruk. Boven de 65 graden Celsius wordt met een degradatie factor gerekend die de werkdruk met een factor verlaagd voor een veilig gebruik met de slang. Zorg dat u de maximale aanlegbare druk van een slang (en de koppelingen!) weet voor uw toepassing.
De binnenwand kan van NBR, EPDM, of bijvoorbeeld UPE zijn gemaakt met een rubber buitenwand, die ook anders kan zijn dan de binnenwand. ERIKS heeft ook kunststof slangen, zoals PVC, PU en zgn. pneumatiek slang als PA en PE. PTFE slangen zijn er met een gladde - of gegolfde binnenwand en ook te leveren met een RVS omvlechting. Een gegolfde RVS slang heeft een AISI316 binnenslang en een AISI304 omvlechting aan de buitenkant. Voor speciale applicaties is er een verscheidenheid van andere materialen beschikbaar, zoals bijvoorbeeld voor hoge temperaturen en werkdrukken.
Zie vraag 'Wat is het verschil tussen de werkdruk van een slang en de maximaal barstdruk'?
PTFE, Roestvast Staal AISI316, EPDM rubber en UPE zijn sterk chemisch resistent. Neem contact op met onze specialisten, zodat we samen met u het juiste slangmateriaal kunnen bepalen voor uw applicatie.
Dit kunt u het beste meten aan de hand van de levensduur van de slang, dit is wanneer het verschil het meest zichtbaar wordt. Zorg er altijd voor dat de slang wordt geproduceerd met de voorschriften die van toepassing zijn op die slang, dit geeft een indicatie dat de slang aan de minimale eisen voldoet.
In de slang vindt statische elektriciteit plaats door de wrijving tussen het medium en de binnenwand van de slang. Het is cruciaal dat het juiste type slang wordt gekozen voor applicaties waar statische elektriciteit een probleem kan vormen. Verschillende slangen zijn electrisch geleidend of anti-statisch op verschillende niveaus, raadpleeg een expert om de juiste slang te vinden.
Het oppersen van slangen kan alleen worden gedaan met de juiste radiaal persmachine en de expertise van de productievakman. Oppersen van pershulzen op de slang wordt in bijna alle gevallen in de moderne ERIKS productiefaciliteit gedaan. Indien uzelf de montage van de slang wilt doen, kan dit met veiligheidsklemschalen worden gedaan. Raadpleeg onze vakspecialist om zeker te zijn wat het beste is voor uw toepassing.
Druk, medium en temperatuur behoren tot onze basisvragen. Daarnaast is het belangrijk of dit voor een bestaande of voor een nieuwe situatie is. Welke slang gebruikt u nu, bent u tevreden? Dit bepaald of er van een gelijkwaardige slangmontage kan worden uitgegaan of dat een hogere kwaliteit nodig is. Hoe is de omgeving, warm/heet of koud, binnen of buitengebruik, wordt ermee gesleept en wordt er veel mee gehandeld in verband met gewicht en flexibiliteit of is het een statische inbouw en wordt er gereinigd tijdens inbouw.
Is uw omgeving veilig als u de slang inbouwt? Hoe wordt de slang ingebouwd? Inbouw rechtuit en wordt de slang goed ondersteund. Gebogen tussen leidingen en dient de slang te worden voorzien van bochten. Is de slang lang genoeg, te krappe inbouw geeft problemen. Wordt de slang spanningsvrij gemonteerd, een verdraaiing van de slang (torsie) geeft grote problemen als de slang op druk wordt gezet. Is de afdichting van de koppeling juist en voor het medium geschikt.
Een slang dient altijd schoon en leeg opgeborgen te worden. Dit kan liggend op een vlakke ondergrond. Zorg dat de omgeving de slang niet kan beschadigen. Het kan ook door het oprollen van de slang en plaatsen op een slangzadel of oprollen op een slanghaspel. Onze vakspecialisten kunnen u hierin adviseren.
Industriële slangen & Compensatoren
T +31 88 855 80 22
> stel een vraag
Staat uw vraag niet tussen de veelgestelde vragen of wilt u een artikel aanvragen? Klik dan op één van de bovenstaande links met > stel een vraag of neem direct contact op met onze productspecialisten.
Hydraulische slangen
T +31 88 855 82 98
> stel een vraag