kostenbesparing-marinebedrijf 

ERIKS ontwikkelt kunststof schroefbescherming

logo marinebedrijf

 Klant Marinebedrijf Koninklijke Marine 
 Branche : Scheepvaart/Defensie
 Product : Kunststof schroefbescherming
 Besparingen : € 560.000,-- per jaar

Bedrijfsinformatie

Het Marinebedrijf is onderdeel van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en zorgt voor de materiële beschikbaarheid van het defensiematerieel, zoals schepen en onderzeeboten. De belangrijkste kerntaak is het in stand houden van maritieme eenheden, waartoe ook de voortstuwing, elektronica en wapensystemen behoren.

marinebedrijf5

Download

Deze case study is te downloaden als PDF Case study ERIKS-Marinebedrijf.

Aanleiding

De Koninklijke Marine heeft mijnenjagers in huis die de zeebodem inspecteren met een op afstand bestuurbare torpedo. De torpedo met de naam SeaFox is voorzien van een camera die aanwezige objecten in beeld brengt, zodat men kan nagaan of het misschien gaat om een zeemijn of wellicht toch om een grote kei. Dit ‘camerawerk’ vraagt om uiterste stabiliteit van de torpedo. De voortstuwingsschroeven vormen een risico voor de SeaFox, omdat de stuurkabel erin verwikkeld kan raken. Met als gevolg een onstabiel, onbestuurbaar object of zelfs een mogelijk verlies van de SeaFox. ERIKS werd benaderd om een stabiele oplossing te presenteren. 

Oplossing

marinebedrijf uitsnedeERIKS ontwikkelde een kunststofschroef-beschermer (straalbuis) die iets lichter is dan water. Het beperkte (op)drijvende vermogen wordt gecompenseerd door de montagemethode met PU die zwaarder is dan water. ERIKS koos voor deze materiaalsamenstelling met het oog op het soortelijk gewicht en de maritieme omstandigheden. Zo wordt de balans (trim) van de SeaFox optimaal gehouden. Bovendien is de montage zeer eenvoudig uit te voeren.

Proeven in het laboratorium en op volle zee toonden aan dat de oplossing werkt, zonder dat er aanpassingen nodig zijn op de trim van de SeaFox. Door de bescherming van de voortstuwers met een kunststof straalbuis is het risico van kabelverwikkeling in de schroeven substantieel gedaald. Het risico dat de SeaFox onbestuurbaar wordt, is daarmee nihil.

In navolging van de Koninklijke Marine kiezen meer NAVO-partners voor het concept van ERIKS, dat inmiddels voorzien is van een formeel NATO-nummer. De directe besparing wordt geschat op € 560.000,- per jaar. Deze besparing is te danken aan een efficiëntere inzet van de manuren en van de mijnjagers zelf. In het verleden werden operaties namelijk veelvuldig afgebroken vanwege de verwikkeling van de stuurkabel in de schroeven van de SeaFox.