engineering-royal-van-lent

ERIKS biedt bescherming

van-lent-logo

Klant : Royal van Lent Shipyard
Branche : Scheepsbouw
Producten : Ingefreesde Multilene D platen

Bedrijfsinformatie

Royal van Lent Shipyard is gevestigd op het karakteristieke Kaag-eiland en bouwt luxe jachten met een gemiddelde lengte van 50 meter. Het bedrijf is wereldwijd marktleider op het gebied van custom-built motorjachten en hecht veel waarde aan innovatie, technologie en design.

royal van lent jacht

Aanleiding

De imposante jachten van Royal van Lent Shipyard worden te watergelaten en varen vervolgens naar hun plaats van bestemming. De vaarroute loopt grotendeels door de Ringvaart waarin het Ringvaartaquaduct is gelegen. Hier werd aan de oostzijde een geheel nieuw aquaduct gebouwd, als onderdeel van de wegverbreding van de A4.

royalvanlent1

Vanwege de bouw werd er tijdelijk een stalen damwand geplaatst om het dijklichaam te verstevigen. Deze damwand veroorzaakte een versmalling van de vaarweg. Met als gevolg dat de speling tussen de damwand en een jacht niet meer dan vier centimeter zou bedragen op sommige plaatsen. Met een groot risico op beschadigingen van de (gepolijste) scheepshuid als gevolg. Royal van Lent Shipyard legde het probleem voor aan ERIKS.

van-Lent-case-2Oplossing

ERIKS zocht naar een wijze waarop de damwand effectief en kostenvriendelijk kon worden voorzien van een beschermende laag. In overleg met Royal van Lent Shipyard werd gekozen voor ingefreesde Multilene D stootranden, zogenaamde fenders. Deze fenders hebben een dikte van 25 mm en zijn compleet bewerkt aangeleverd en vervolgens aan de stalen damwand profielen gemonteerd. Een flexibele oplossing, aangezien sommige delen eenvoudig om de staalconstructie kunnen worden gebogen. Bovendien is deze maatregel zeer kostenefficiënt.

De oplossing werd gedurende de gehele duur van de bouw van het aquaduct gebruikt. Hiermee is voor een relatief laag bedrag de kans op beschadigingen bij de kostbare schepen weggenomen. De schepen behielden dus hun waarde. Toen het Aquaduct gereed was, zijn zowel de damwanden als fenders eenvoudig gedemonteerd en heeft de Ringvaart weer haar originele doorvaart afmetingen teruggekregen.

Download

De volledige case is te dowloaden als PDF ERIKS-Royal van Lent.