engineering-ravo

Duurzame Storz-koppelingen voorzien van gevulkaniseerd rubber


ravo logo

Klant : Ravo Nederland
Branche : Reiniging
Producten : Storz-koppeling met gevulkaniseerd rubber afdichting

Bedrijfsinformatie

Ravo ontwikkelt straatveegmachines, die aan de strengste milieueisen voldoen. Het bedrijf kan bogen op jarenlange ervaring en focust sterk op kwaliteit, veiligheid en zorg voor de omgeving. Een straatveegmachine van RAVO kenmerkt zich door kracht en veelzijdigheid. Bovendien zijn ze wendbaar, comfortabel en gemakkelijk in gebruik.

ravo-case-2

Download

De volledige case is te downloaden als PDF Case study ERIKS-RAVO.

Aanleiding

ravo veegmachine alkmaarDe straatveegmachines van RAVO zijn voorzien van vuilcontainers die aan de achterzijde kunnen scharnieren. Dit maakt het mogelijk om het vuil op een daarvoor aangewezen plek te storten. De aansluiting tussen de container en het frame dient af te dichten en te transporteren, zonder extra handelingen. Men gebruikte hiervoor een stalen bus met holle kern die is voorzien van een groot stuk sponsprofiel. Bij een ingeklapte container drukt het sponsprofiel op het frame en dicht deze af. Via de holle kern van de bus wordt het vuile water naar de container getransporteerd. De bus is aan de container gefixeerd met een schroefdraad.

De bovenstaande constructie is, op zijn zachtst gezegd, nogal onderhoudsgevoelig. Per maand worden er maar liefst negen stuks stalen bussen vervangen. De voornaamste oorzaak: het sponsrubber is weg of versleten. Met als mogelijk gevolg dat de bus afbreekt, het frame beschadigt of containers die scheuren gaan vertonen. RAVO gebruikte de bovenstaande constructie inmiddels drie jaar en vond de tijd rijp om het kostbare onderhoud voorgoed naar het verleden te verwijzen.

Oplossing

ravo koppelingERIKS analyseerde de afsluiting en stelde letterlijk een passend systeem voor. Deze oplossing bestaat uit een bewerking van een Storz-koppeling die vanaf nu worden voorzien van gevulkaniseerd rubber in een zeer lage shore/hardheid. De koppeling is eenvoudig te monteren en het rubber is bijzonder slijtvast. Bovendien is het nu een totaalcomponent in plaats van losse onderdelen en gemakkelijk om te wisselen met de constructies op de bestaande veegwagens.

De koppeling is weliswaar duurder, maar zorgt tevens voor een aanzienlijke kostenbesparing op het gebied van onderhoud. Voorheen was RAVO € 36.000,- per jaar kwijt aan de productie en onderhoud van de veegmachines. Deze kostenpost is dankzij de onderhoudsvrije oplossing van ERIKS teruggebracht tot
€ 21.000,-;  een directe besparing van maar liefst € 15.000,-.