engineering-lindegas

Perfecte stofdoppen: Multilene M custom made!

Lindegas-logo

Klant : Linde Gas Benelux
Branche : Gas distributie
Producten : Multilene M-doppen

Bedrijfsinformatie

Linde Gas Benelux distribueert cryogene gassen – stikstof, zuurstof en argon – in vloeibare en cilindervorm naar klanten in de Benelux, maar ook via een pijpleiding. Het transport is verdeeld over de locaties Beverwijk, Dieren en de Botlek.

lindegas-truck

Aanleiding

Als toeleverancier van gas moet Linde Gas Benelux aan een aantal eisen voldoen. Een van die voorwaarden is, dat de losslangen voorzien zijn van stofdoppen om vervuiling van de losslangen van de vrachtwagens te voorkomen. Voor het afdichten van deze slangen maakte Linde Gas Benelux gebruik van Epramid doppen. Maar uit audits kwam de afgelopen jaren steeds naar voren dat het bedrijf dit niet goed voor elkaar had. En als dat elk jaar terugkeert, wordt het tijd daar professioneel mee om te gaan. Met behulp van ERIKS heeft Linde Gas Benelux het probleem weten op te lossen.

lindegas-dop-smallStofdoppen worden gebruikt om de slangen af te dichten en vervuiling tegen te gaan. Na het lossen gaat de slang, die een temperatuur heeft van -196 °C, terug in de slangkoker. Daar moet vervolgens een dop op. Bij controles bleek dat dat niet altijd gebeurde. Doordat er vocht in de atmosfeer zit, worden er kristalletjes gevormd in de schroefdraad, zowel inwendig als uitwendig. Als een chauffeur dan bij een tweede klant kwam, kreeg hij de dop niet meer los. Of hij kon de dop er maar een halve slag op draaien. De doppen lagen wel in de vrachtwagen, maar werden niet gebruikt. Dat moest anders.

Oplossing

Er werd contact gezocht met ERIKS en het probleem werd uitgelegd. Al snel werd duidelijk dat Epramid niet geschikt is als materiaal voor dit soort processen. Epramid is een hygroscopisch materiaal. Neergeslagen condens vriest makkelijk aan, waardoor het problemen geeft bij het laden en lossen. Na een eerste stop kunnen de doppen niet meer worden gebruikt. Er werd besloten om op een ander materiaal over te stappen. De keuze viel hierbij op Multilene M, een glad, niet hygroscopisch materiaal dat bestand is tegen extreem lage temperaturen en geen aanhechtende eigenschappen heeft. Daarnaast was het zaak om de dop wat meer ruimte in de schroefdraad te geven. Er zit geen druk op de slang, dus dat mag best.

lindegas-dop3-small

Besloten werd om eerst een proef op te zetten met vijf proefexemplaren. Linde Gas heeft de doppen aan een aantal tests onderworpen, daarna zijn drie chauffeurs er mee aan de slag gegaan. Na een dag of vier kwamen ze eensgezind terug. "Dit is pas een goede dop. Hier kunnen we wat mee."

Dat was voor Linde Gas Benelux reden om eind 2010, begin 2011 alle doppen te vervangen en over te stappen op de Multilene M-doppen van ERIKS.  Om de hanteerbaarheid voor de chauffeurs te verbeteren, is de vorm van de doppen aangepast aan de grote geïsoleerde handschoenen van de chauffeurs. Vanwege de kou wil je de slang natuurlijk zo kort mogelijk vasthouden. Door gebruik te maken van halve maantjes heb je met de handschoen een goede grip op de dop en kun je de dop snel op de slang draaien.

lindegas-dop2-small

In 2011 startte Linde Gas Benelux met een nieuw concept: CryoproTM. Het bedrijf zet kleinere tankwagens in om kleine tanks bij klanten te bevoorraden. In tegenstelling tot de cryogene slangen wordt hier gewerkt met andere slangmaten. De slangen voor stikstof, zuurstof en argon hebben aan beide zijden een andere koppeling. Er waren dus nieuwe doppen nodig. Door de tevredenheid over de cryogene dop, werd weer contact gezocht met ERIKS en vervolgens werd bij ERIKS weer een perfecte dop voor Linde Gas Benelux ontwikkeld.

Download

Deze case study is te downloaden als PDF ERIKS-Lindegas Benelux.