Posted at 03-Sep-2019

Ballastsysteem voor grootste hangbrug ter wereld

ERIKS ontwikkelde samen met Strukton een ballastsysteem voor het gecontroleerd afzinken van betonnen funderingen voor de  grootste hangbrug ter wereld. Bekijk onze video en lees meer over dit spectaculaire project.


 

De Çanakkale 1915 brug

De Çanakkale 1915 brug, die de Dardanellen zeestraat in Turkije overspand en ruim 2 kilometer overbrugd, wordt gerealiseerd door de bouwcombinatie Daelim, SK Group, Limak en Yapi Merkezi, en steunt op twee enorme, dubbele pilaren. ERIKS ontwikkelde samen met Strukton een ballastsysteem voor het gecontroleerd afzinken van de betonnen funderingen - caissons - voor de brugpilaren van deze grootste hangbrug ter wereld.

Bekijk de video over de rol van ERIKS in dit indrukwekkende project.


 

Caissons van 66.000 ton per stuk

De caissons voor de pilaren zijn  gebouwd in een droogdok en hebben elk een gewicht van 66.000 ton. Elke caisson heeft het oppervlak van een voetbalveld en een hoogte van een tien verdiepingen tellend flatgebouw. De caissons bestaan uit verschillende compartimenten die tijdens het afzinken worden gevuld met water. Strukton Immersion Projects, verantwoordelijk voor het transport, afmeren en afzinken van de caissons, heeft het project inmiddels succesvol afgerond. Tijdens een 72 uur durende operatie werden de caissons met een uiterste precisie van 10 mm op de zeebodem geplaatst.

Zeecontainers mét slimme inhoud

Het ERIKS ballastsysteem bestaat uit een zeecontainer waarin een skid wordt geplaatst met onder meer afsluiters, actuators, slangen, een pomp, en een control cabinet met software- en interfaceprogrammatuur. “We koppelen het door ERIKS ontwikkelde container-skid voorafgaand aan het afzinken op de ballast-constructie in de caisson”, zegt Application Engineer Floris Huisman van ERIKS. “Als er tijdens het afzinken blijkt dat de omstandigheden het nodig maken om de operatie af te breken, kan het proces worden onderbroken of omgekeerd. Dat gebeurt door het water er weer deels uit te pompen."

Naast de co-engineering met Strukton is het afzinksysteem het resultaat van een intensieve samenwerking binnen verschillende ERIKS afdelingen zoals remote valve control, process control, slangen en pompen. Alle kennis en kunde werden gedeeld in een projectgroep, waar in de loop van een aantal ontwerpsessies het concept voor het afzinken werd ontwikkeld.  

Facts & figures

38 vlinderkleppen in twee containers

Het afzinksysteem beschikt over maar liefst 38 afsluiters. Dit zijn op afstand bestuurde elektrisch vlinderkleppen die via slangen worden aangesloten op leidingen die in het beton van de caissons zijn ingegoten.

10 verdiepingen

De twee caissons van de brug hebben elk een oppervlakte van een voetbalveld en een hoogte van 10 verdiepingen. De caissons bestaan uit 17 compartimenten.

1000 m3/uur

De ballastcapaciteit van de waterpomp tijdens het afzinken is 1.000 m3/uur. De de-ballastcapaciteit (in geval van een noodzakelijke onderbreking van het afzinken) is 500 m3/uur.

Het getal 2023

De spanwijdte van de Çanakkale brug is 2023 meter. De twee dubbele pilaren waar de brug op rust, staan elk ongeveer 700 meter uit beide oevers.

2023 staat niet alleen symbool voor de spanwijdte, maar ook de oplevering en opening van de brug staat in de planning voor het jaar 2023.

Meer informatie: www.1915canakkale.com | www.strukton.com

De bovenstaande video is ook terug te vinden op ons Youtube kanaal.

 

Related articles

Downloads

De producten en diensten die ERIKS levert, zijn grotendeels digitaal beschikbaar. Voorbeelden hiervan zijn technische documentatie, handboeken en catalogi. Per productgroep heben wij de documentatie voor u gerangschikt. U kunt onze documentatie doorbladeren en downloaden.

Wij helpen u graag verder

Heeft u vragen?

Bel ons algemene nummer:
T +31 72 514 15 14

Webshop

Direct een product bestellen? Dat kan eenvoudig in onze webshop.

Nieuws & cases

Altijd op de hoogte met het laatste ERIKS nieuws.