Kostenbesparing_xella

Nieuwe EPDM profielen verdubbelen standtijd

xella-logo

Klant Xella Nederland b.v.
Branche : Fabrikant cellenbeton
Product : EPDM profielen
Besparingen : 12 uur productietijd

Bedrijfsinformatie

xella-cellenbetonXella Nederland BV staat bekend als specialist in het bouwen met kalkzandsteen, cellenbeton en het isoleren met minerale isolatieplaten. Het bedrijf telt drie vestigingen die cellenbeton produceren. De Ytong blokken worden in de uit 1957 stammende fabriek in Vuren geproduceerd.

Aanleiding

In de fabriek van Xella wordt bij hoge temperaturen (185 graden) cellenbeton verhard. Voor het afsluiten van de ovendeuren gebruikt Xella pakkingen van een standaard EPDM profiel. De verwachting was dat de profielen acht weken mee zouden gaan en tijdens het onderhoud van de autoclaven zouden worden vervangen. Maar deze EPDM pakkingen hielden het in veel gevallen niet zo lang uit. Met als gevolg veel downtime, hoge onderhoudskosten en een hoop frustratie dat er wéér een pakking moest worden vervangen. ERIKS heeft echter voor een goede oplossing gezorgd.

xella-pruductiehal-small

Download

De volledige case study is te downloaden als PDF Case study ERIKS-Xella.

Oplossing

De acht autoclaven hebben een inrij- en een uitrijzijde. Deze deuren worden tijdens het proces afgesloten. Tussen de ronde autoclaaf, met een omtrek van 10 meter, en de deur zit een profiel met een omtrek van 9 meter. Als zo’n pakking springt of gaat lekken, kost dat productietijd en in het extreme geval kost het ook kwaliteit.

xella-profiel-small

Bij het afsluiten van de deuren, moeten deze deuren 10 cm langs het profiel draaien om alles goed af te sluiten. Om de deur makkelijk dicht te krijgen, smeert men de pakking in met een smeermiddel. Maar de profielen zijn gemaakt van EPDM rubber en dat materiaal is niet bestand tegen vetten. Hierdoor zwelt EPDM op en gaat de pakking versneld stuk door slijtage en knelling. ‘Geen vet gebruiken’, luidde het eerste advies van ERIKS. Maar dan heb je weer het probleem dat de deur niet meer goed dicht gaat. Om dat op te lossen, is het profiel voorzien van een specifieke Surfaplus coating. Een eigenschap van deze coating is dat er minimale wrijvingsweerstand is tussen pakking en deur. Daardoor kan het gebruik van vet tot een minimum worden beperkt en is de pakking minder aan slijtage onderhevig.

xella-overleg

Xella heeft de profielen aangeschaft, waarna ERIKS de eerste samples kosteloos heeft gecoat om te kijken of dit werkt. Uiteindelijk heb je te maken met een extreme situatie met hoge temperaturen en stoom, waar maar weinig rubber materialen mee overweg kunnen.

Besparingen

Half september heeft Xella een proef ingezet, waarbij twee autoclaven zijn uitgerust met het nieuwe profiel. Het eerste profiel heeft het uitgehouden tot januari: een dubbele standtijd!  Een profiel plaatsen, duurt ongeveer een haf uur tot drie kwartier. Als een pakking eruit klapt, kan dat wel eens twaalf uur vertraging in de productietijd opleveren. Hier pakt Xella nu de grootste winst. Het gebeurde altijd onder productietijd en dan zijn die autoclaven veel te heet om meteen een nieuwe pakking aan te brengen. Beter is dat te doen tijdens een onderhoudsbeurt, wanneer de ketel goed is afgekoeld.

Xella is zeer tevreden over het advies van ERIKS en gaat deze profielen nu bij alle autoclaven gebruiken. Hiermee verdient Xella de uitgaven voor nieuwe profielen dubbel en dwars terug.