O-foil-case

O-foil bouwt op expertise van ERIKS

O-foil-logo

Klant
:
 O-foil
Branche
:
 Ontwikkelaar voortstuwingssystemen
 scheepvaart
Product
:
 Revolvo deelbare lagers (split roller
 bearings)
 

Bedrijfsinformatie

O-foil is een jong bedrijf dat in 2008 begon als Oscillating Foil Development, opgericht door scheepsbouwkundige Bas Goris. O-foil ontwikkelt hoog-efficiënte voortstuwingssystemen voor de binnenvaart. Zo'n O-foil systeem bestaat uit een (scheeps)brede vleugel, een hybride aandrijving en een bijpassend manoeuvreersysteem.

o-foil-vleugelbeweging

De vleugel beweegt op en neer, zoals een dolfijnenstaart, en stuwt het water over de breedte van het schip naar achteren of desgewenst naar voren. De werking is vergelijkbaar met die van de scheepsschroef, alleen is het stuwingsoppervlak groter waardoor een hoger rendement behaald wordt. Het resultaat is een lager brandstofverbruik (tot 50%) en dus minder uitstoot van schadelijke stoffen. Ook beweegt het schip zich stiller voort.

Aanleiding

Voordat het O-foil systeem het licht zag, is er veel water door de Rijn gestroomd. Het is innovatie pur sang. Het idee van een vleugelvoortstuwing is op zich niet nieuw - eerder waren er al diverse initiatieven - maar deze invulling wél. Daarom werd bij de bouw voortdurend gezocht naar de best geschikte componenten.

Vaak ook, waren er onderdelen nodig waarvan men de naam niet eens wist. ERIKS ging een rol spelen bij het hoofdstuk lagers en lagerblokken. Een partner die advies kon geven. ERIKS kan zowel co-engineeren en advies geven over de juiste componenten. Het kennisniveau is hoog en bovendien heeft ERIKS productiefaciliteiten in eigen huis.

O-foil-triade

Oplossing

De gebruikte lagers zijn Revolvo Split Roller Bearings van ERIKS. Een standaard component, maar pas na rijp beraad gekozen. De keuze is gebaseerd op intensief rekenwerk, in samenwerking met de fabrikant Revolvo. Qua belasting kwamen deze lagers als best geschikt uit de bus. Ze zijn bovendien deelbaar (split). Enerzijds beperkt dit het keuzepalet direct, maar onderhoudstechnisch is dit zeer aantrekkelijk.

O-foil-schip

De lagers gaan lang mee: gezien de belasting en het toerental gaan ze nooit defect. Het grote voordeel zit in het feit dat de complete voortstuwing relatief makkelijk is uit te bouwen, waardoor een eventuele reparatie sneller kan worden uitgevoerd. Indien de lagers, door welke reden dan ook toch uitvallen, dan kunnen ze snel vervangen worden. De downtime is dus maar kort, en dat is essentieel in de binnenvaart. Tijd is geld!

O-foil-lagers

Het eerste schip met O-foil voortstuwing is bij wijze van proef al in de vaart. Het betreft de ms Triade, een van de oudste spitsen in Nederland (uit 1931) die nog vaart. Het achterschip van dit vaartuig is vernieuwd en de voortstuwingsinstallatie is vervangen door een diesel-elektrisch aangedreven vleugel, die maximaal 90 slagen per minuut maakt. De resultaten zijn veelbelovend en de belangstelling is groot.

Download

De volledige casestudy is te dowloaden als PDF klantcase ERIKS-O-foil.