E-traction-case

Siemens koppeling vormt hart van testbank

e-traction-logo

Klant
:
e-Traction
Branche
:
Producent elektrische aandrijfsystemen 
Product
:
Co-engineering Siemens Flender koppeling


Bedrijfsinformatie

e-Traction in Apeldoorn ontwikkelt, realiseert en implementeert elektrische aandrijfsystemen voor commerciële voertuigen. Momenteel maakt het bedrijf, dat dertig jaar bestaat, furore met haar wereldwijd gepatenteerde TheWheel: een zelf ontwikkelde elektromotor die in de naaf van een voertuigwiel wordt gemonteerd. In Nederland rijden er inmiddels zes stadsbussen met deze schone technologie, en er liggen stapels orders van klanten in Europa en het Verre Oosten.

e-traction-bus

Aanleiding

Voor het beproeven van eindproducten en nieuwe R&D-uitvindingen beschikt e-Traction over een eigen testlab. Zo is er een testopstelling om de prestaties van de elektromotoren voor elektrische bussen onder belasting te bekijken, met een maximaal koppel van 10.000 Nm. Op de testbank drijft één motor de ander aan in een zogeheten tandemopstelling. In januari werd een koppelmeetflens aangeschaft om de hoogte van het koppel te meten. De hamvraag was alleen hoe dit geavanceerde meetapparaat met de twee motoren verbonden konden verbinden.

e-traction-koppeling

Oplossing

Het werd een flinke uitdaging! De beoogde koppeling moest namelijk aan twee cruciale eisen voldoen. Het ging allereerst om de veiligheid ter bescherming van de koppelmeetflens. Deze flens is vrij kostbaar in aanschaf, dus die mag bij overbelasting niet kapot gaan. Daarnaast was torsiestijfheid een belangrijke vereiste. De koppeling mag geen invloed geven op de meetresultaten. Voorheen werd weleens met een cardanas gewerkt, maar de speling hierin gaf verstoringen in de resultaten - zeker bij dynamische metingen. Het streven was een 1 op 1 overbrenging, zodat de twee motoren zich identiek gedragen.

e-traction-koppeling1

Duidelijk was dat er echt veel expertise nodig was. Vanwege de langjarige historie met ERIKS op het gebied van lagers, keringen en afdichtingen was het een logische stap om ERIKS in te schakelen. Diverse brainstormsessies leverden drie opties op. De oplossing zat 'm in het derde voorstel: een intelligente koppeling, uitgevoerd met een geïntegreerde breekpenkoppeling. De pennen daarin breken bij overbelasting, zodat de aandrijving stagneert en de koppelmeetflens is beveiligd tegen overbelasting.

De koppeling tussen twee elektromotoren en een koppelmeetflens op de testbank in het lab bij e-Traction ziet er eenvoudig uit. Maar schijn bedriegt; deze Siemens koppeling die ERIKS heeft ge-engineered, herbergt een flinke portie technisch vernuft.

Maatwerk

De nu toegepaste koppeling vind je nergens in boeken terug. De ARPEX-koppeling van Siemens is weliswaar een standaard product, maar de combinatie met de geïntegreerde breekpenkoppeling en de extra montagenaaf die erop zit, is uniek. De naaf zelf is trouwens ook maatwerk; die is passend gemaakt op de vaste maatvoering van de koppelmeetflens. Hieruit blijkt ook meteen de toegevoegde waarde van ERIKS.  De engineers van ERIKS - en in dit geval ook die van Siemens - denken mee over de applicatie en bieden vervolgens de totaaloplossing!

e-traction-close-upAls de testopstelling wordt gestart, geeft het door e-Traction zelf ontworpen softwarepakket weer wat er precies gebeurt en hoe de testresultaten zijn. De motoren draaien schijnbaar moeiteloos en de koppeling doet precies wat hij moet doen.

Download

Deze casestudy is te downloaden als PDF case ERIKS-e-Traction.