Spliethof-hoofdbeeld

Spliethoff maakt schoon schip met maatwerk ERIKS afdekplaten

spliethoff-logo


Klant
:
 Spliethoff Groep
Branche :
 Rederij
Producten
:
 kunststof afdekplaten

Bedrijfsinformatie

De Spliethoff Groep is een van de grootste rederijen in Nederland. Het bedrijf is marktleider in de wilde vaart: de vloot vaart wereldwijd en transporteert nagenoeg alles. De acht tussendekschepen uit de D-serie vervoeren afwisselend bulklading en stukgoed, dat kan variëren van containers met pennen tot windmolens en straaljagers.

spliethoff-schip

Aanleiding

In het ruim van deze schepen zijn aan weerszijden, op verschillende niveaus ‘klapwilly's’ geplaatst, 200 stuks in totaal. Deze ‘klapwilly’s’ dienen ter ondersteuning van de tussendek pontons in horizontale en verticale stand. Voor het transport van stukgoederen kunnen de tussendek pontons op verschillende niveaus geplaatst worden. Bij stortgoed (bulk) worden de Willy's ingeklapt.

Willypluggen-s2

Het probleem betrof de gaten die dan ontstaan. Als je deze gaten niet afdekt, lopen ze vol bulklading, zoals cacao, rijst of concentraten. Na het lossen kost dit de hele dekbemanning, tot wel tien man, een halve dag extra om schoon te maken. Elk gat moet worden uitgeblazen met lucht. Dat kost veel tijd en is een forse kostenpost!

Willypluggen-inbouw-s

Vooral bij papier/klei afvaarten levert dit veel problemen op. Deze klei, ook wel China-klei genoemd en veelal gebruikt in de papierindustrie, is nog fijner dan poedersuiker en kruipt in alle hoeken en gaten. Dat leverde in het verleden veel klachten op, waaronder claims van klanten over achtergebleven resten van voorgaande ladingen. Het werd kortom hoog tijd voor een adequate oplossing.

Oplossing

Tijdelijk een gat afdekken in de wand van een scheepsruim lijkt niet zo'n uitdaging. Maar als in dat gat een steunblok zit dat uitklapbaar is, zijn lumineuze ideeën welkom. De Amsterdamse rederij Spliethoff ontwikkelde samen met ERIKS een oplossing en kan nu letterlijk schoon schip maken.

Willypluggen-nw

Engineering

Vanaf nieuwbouw waren er wel stalen afdekplaten, maar die zijn zwaar. Door intensief gebruik ontstaan er ook snel deuken in en gaan ze lekken waardoor er alsnog lading in de openingen loopt. Bovendien zitten de stalen platen geborgd met pinnetjes die snel afbreken of wegroesten. Behalve het slecht functioneren ontstond er op termijn een valrisico. De complexiteit zat 'm in de variëteit in maatvoering. Niet elk gat is hetzelfde, laat staan op verschillende schepen van de D-serie. Ook zijn veel steunblokken niet precies eender geplaatst. Na veel reken- en tekenwerk hebben we een kunststof opzetplaat ontwikkeld: een slagvaste, vlakke RX® PC Polycarbonaat plaat, voorzien van twee RX® Multilene blokken en magneten. We gebruiken verwijderbare zuignappen (glasdragers) als handgrepen.

spliethoff-afdekplaatKleur

De paarse kleur is expres gekozen. De platen moeten namelijk in alle omstandigheden goed opvallen en afsteken tegen de lading. Als ze onverhoopt vallen, moeten de stuwadoors of de bemanning ze kunnen terugvinden. Paars valt lekker op in een schip met een geheel grijs ruim.

De Willy-platen van ERIKS zijn licht, ijzersterk, flexibel en transparant: je kunt dus direct zien of er toch lading achter zit. Eenmaal bevestigd zitten ze muurvast, maar evengoed gaat het los halen in een handomdraai. Het belangrijkste is de tijdwinst die we boeken en het feit dat we geen claims meer krijgen. De Willy-platen zijn al gepatenteerd en er bestaat grote interesse voor vanuit de toeleveranciers aan de scheepvaart. Engineering inkopen lijkt misschien duur, maar met de besparingen die het oplevert, verdien je het op termijn zeker weer terug!

Uit de kunst

Spliethoff deed al eerder een beroep op ERIKS, namelijk om een kunststof plug te bedenken voor de gaten in de ruimen van haar S-klasse schepen.  Een langdurig en intensief engineeringstraject in nauw overleg met Spliethoff volgde, met als resultaat: een matrijsgebonden kunststof plug met verstevigings- ribben aan de zijkanten en opgevuld met purschuim met een hoge dichtheid. De plug wordt inmiddels wereldwijd aan boord van 25 schepen ingezet, ook op de nieuw gebouwde F- en M-serie van Spliethoff.  En ze werken uit de kunst: na 2 jaar varen is er nog niet één vervangen.

Download

De volledige case study is te downloaden als PDF Case study ERIKS-Spliethoff