Groot onderhoud met grote meerwaarde

Sitech

Midden in de stalen jungle van Chemelot in Geleen staan zes fabrieken van chemiebedrijf Fibrant. Daar wordt caprolactam geproduceerd, grondstof voor synthetische vezels. ERIKS was in een soort drietrapsraket nauw betrokken bij het tweejaarlijkse verplicht groot onderhoud aan al die fabrieken. Dat leidde tot een effectieve samenwerking – en een tevreden klant.

 

Chemelot in Geleen, pal langs de A2 richting Maastricht, heet in de volksmond nog altijd het DSM-terrein. Het is een locatie van grote getallen: een industriegebied van maar liefst 800 hectare, met 150 bedrijven, zestig fabrieken en 800 kilometer aan bovengrondse leidingen. Tussen al die pijpen, buizen, reactoren, warmtewisselaars en drukvaten staan ook de zes fabrieken van voormalig DSM-dochter Fibrant. Het chemisch bedrijf maakt – onder andere – caprolactam; een grondstof voor synthetische vezels.

 

Turnaround

Volgens de geldende wet- en regelgeving moeten alle chemische fabrieken in Nederland  regelmatig groot onderhoud verrichten, een zogeheten turnaround. Dan wordt zo’n fabriek stilgelegd en in een aantal weken tijd worden de leidingen/apparaten geopend en machineonderdelen uit elkaar gehaald, gecontroleerd, schoongemaakt, doorgemeten en waar nodig vervangen. Een miljoenenoperatie.

Het onderhoud van een groot aantal van de fabrieken en installaties op het terrein wordt uitgevoerd door Sitech Services. Het bedrijf laat zich daarbij al meer dan vijftien jaar ondersteunen door ERIKS Elsloo, voornamelijk op het gebied van de pakkingen voor de flensverbindingen (flenzen). Dat gebeurde tot dusver op een adhoc-basis, zegt Product Engineer Paul Lemmens van ERIKS: "We kwamen altijd in actie als Sitech ons belde. Er was een flens met een slechte pakking. Of wij dat probleem wilden oplossen. Dat doen we natuurlijk altijd met veel liefde en plezier, maar liever nog verzorgen we een structurele oplossing voor de klant."

En dus trok Paul eind vorig jaar – met de turnaround van deze fabrieken in het vooruitzicht – de stoute (werk)schoenen aan. Hij klopte aan bij Sven Ritt, Manager Turnaround bij Sitech. Paul: "Ik heb hem letterlijk onze diensten aangeboden en voorgesteld dat ERIKS tijdens de turnaround Sitech zou ontzorgen op het gebied van de pakkingen, flensberekeningen, protocollen en technisch advies ter plaatse over lekkende verbindingen. Het was volgens mij een goede manier om te laten zien wat we aan kennis en kunde in huis hebben voor een lekvrije verbinding."

Alternatieve pakking

Deze afspraak tussen ERIKS en Sitech was in feite de eerste fase van de drietrapsraket, die het project bleek te zijn. De tweede fase vond plaats in het voortraject van de turnaround, toen er problemen waren met de pakkingen voor een specifieke koeler. De oorspronkelijke pakking bleek niet meer leverbaar, waarop Paul de vraag kreeg uit te zoeken welk alternatief geschikt zou zijn. Hij werkte een concept uit, en kwam op basis van berekeningen en tekeningen met een voorstel. "Dat voorstel is door Sitech overgenomen. De Novapress 880-pakkingen die vervolgens werden geplaatst, zijn nog altijd lekvrij. Dus dat was een goede oplossing, die veel problemen heeft voorkomen in financieel opzicht en wat betreft de veiligheid." 

Spin in het web

De laatste fase van de drietrapsraket was de daadwerkelijke samenwerking tijdens het grootonderhoud tussen ERIKS en Sitech. Application Engineer Theo Leunissen van ERIKS, die al jaren veel voor Sitech werkt, kreeg een fysieke werkplek bij Sitech. Hij werd zo’n beetje de spin in het web: bestelde de pakkingen, deed de daadwerkelijke inkoop, hield de grijp- en de werkvoorraad bij. Een mooie tijd, zegt Theo. "Ik zat in een kantoortje achter dubbele beeldschermen. Ik kon in het systeem van Sitech en tegelijkertijd in ons eigen systeem. Zo kon ik ter plekke bestellen wat er nodig was en het direct laten leveren. Dat leverde Sitech veel tijdwinst op."

 

Spreekuur

Ook Paul was de vier weken dat de turnaround duurde op locatie. Sterker nog, hij hield een soort spreekuur, waar monteurs en de Technical Support Engineers van Sitech met vragen langs konden komen. "Ze stonden bij wijze van spreken in de rij’, zegt Paul. ‘Ik kon ze ter plekke adviseren na het bekijken en de inventarisatie van het probleem: je kunt hiervoor het beste deze pakking gebruiken. Misschien moet je dit zo oplossen."

 

'De flenzensheriff, zo werd ik
door de mannen genoemd.'

 

Paul deelt de mening van Theo. "Juist omdat we er zo bovenop zaten, konden we als een sparringpartner met Sitech optrekken. Je hoorde steeds: we weten dat het goed komt. Zo hebben we als experts aantoonbare meerwaarde geleverd. En ook voor ERIKS heeft dit goed uitgepakt: we hebben tijdens deze turnaround vijf keer meer aan pakkingen geleverd dan normaal. Een typisch geval van win-win, zou ik zeggen. Deze werkwijze pasten we al eerder toe bij klanten in de chemie en de petrochemie – en wat mij betreft gaan we het nog veel we vaker toepassen, zowel bij Sitech als bij andere klanten."

 

Smaakt naar meer

Ook Sitech-manager Sven Ritt kijkt tevreden terug. "Paul en Theo op locatie hebben echt toegevoegde waarde. Je werkt op zo’n manier met korte lijnen. Belangrijk: ze luisteren, denken mee, zijn snel en flexibel. Theo’s fysieke aanwezigheid was prettig en Paul werd in zijn rol als engineer inderdaad veel door onze mensen benaderd om problemen op te lossen. Het samenspel tussen Sitech en ERIKS was wat mij betreft een succes. Deze werkwijze smaakt zeker naar meer, ja. We zullen de turnarounds van volgend jaar op dezelfde wijze uitvoeren."

Wij helpen u graag verder

Heeft u vragen?

Bel ons algemene nummer:
T +31 72 514 15 14

Webshop

Direct een product bestellen? Dat kan eenvoudig in onze webshop.

Nieuws & cases

Altijd op de hoogte met het laatste ERIKS nieuws.