Een ‘snoepautomaat’ vol handschoenen

Sekisui

Vendingmachine bij Sekisui voorkomt misgrijpen productiemedewerkers

In de productiehal staat een snoepautomaat. Zo’n apparaat, dat normaal gesproken gevuld is met fris, chips en chocoladerepen. Maar in deze machine zit heel wat anders: handschoenen, batterijen, veiligheidsbrillen en rolmeters. Tot tevredenheid van alle partijen.

 

De automaat staat bij Sekisui S-Lec in Roermond. Het van oorsprong Japanse bedrijf produceert een plastic film, die onder andere wordt gebruikt in de auto-industrie. De film wordt gewalst en kan vervolgens tussen twee lagen glas van de voorruit van een auto worden verwerkt. Op de manier wordt de ruit sterker – en dus veiliger. Sekisui is een wereldspeler op dit terrein en produceert voor de grote automerken.

 

Misgrijpen

In de hal wordt in ploegendienst de klok rond door zo’n 130 mensen gewerkt. En die hebben voor hun werk met grote regelmaat handschoenen nodig, mesjes, rolmeters en andere PBM’s. En daar komt de ‘snoepautomaat’ in beeld. Het apparaat wordt sinds een aantal maanden gebruikt. Want hoe ging dat eerder?

Alle medewerkers konden hun spullen pakken uit het magazijn. "Om te voorkomen dat ze mis zouden grijpen, namen veel mensen een voorraadje mee en legde dat bij hun werkplek. Ze gebruikten de handschoenen vaak maar één keer en lieten die vervolgens door de hal slingeren. En juist omdat ze een voorraadje meenamen, grepen andere collega’s dus inderdaad mis. En die namen de volgende keer dan dus ook extra mee.

Zo was de cirkel rond", aldus René Venner, assistent manager van de Logistics Department, en onder andere verantwoordelijk voor de PBM’s. "Er was geen registratie, geen toezicht, geen inzicht. Er werd geklaagd dat er onvoldoende voorraden waren. En de handschoenen slingerden door de hal. Ik schat dat de magazijnmedewerker gemiddeld vier uur per week bezig was met het aanvullen van de voorraden, het bestellen, het inruimen."

Alle gegevens in kaart

Dit alles, zegt René Venner, was hem een doorn in het oog. Dat moest toch anders kunnen. Venner had bij een klant in Spanje een vendingmachine zien staan met alle PBM’s erin. "En die waren er erg tevreden over." Als één van de vijf leveranciers van Sekisui werd ERIKS gevraagd te onderzoeken of zo’n machine ook in Roermond een oplossing zou kunnen zijn. Dat wilde ERIKS wel, zegt Bart Joosten, Project Manager Supply Chain Solutions bij ERIKS. ‘We hebben eerst alle gegevens in kaart gebracht en geanalyseerd. Hoeveel wordt er gebruikt? Wat wordt er gebruikt? Aan de hand van die gegevens werd bepaald wat er aan voorraden in de machine moest."

Vervolgens werd er – als pilot – een vendingmachine in de hal geplaatst. De medewerkers activeren de machine met hun pasje en kunnen er zo de benodigde spullen uithalen. De machine en de voorraden worden – op afstand – via de Cloud in de gaten gehouden en op wekelijkse basis door een medewerker van ERIKS aangevuld. 

Blij verrast

Inmiddels is de pilot afgerond. René Venner zegt "blij verrast" te zijn. Want wat is er gebleken? Niet alleen grepen de werknemers niet meer mis aan het begin van hun dienst, ze gebruikten ook aanmerkelijk minder artikelen dan voorheen. "Ze nemen nu één paar handschoenen mee en doen daar de hele dag mee. Er slingert niets meer rond en er worden door de mensen geen voorraden meer aangelegd. In alle opzichten is het een succes. Ik ben er blij mee." En de medewerkers? "We hebben uitgelegd waarom we dit zo hebben gedaan. Dat we willen voorkomen dat ze misgrijpen. En dat snapten ze. Natuurlijk was het even wennen voor ze. Maar ik hoor geen negatieve verhalen."

 

Netto-besparing

De komst van de vendingmachine levert op jaarbasis een netto-besparing op van zo’n 35 tot 40 procent van de totale kosten. De besparing is deels omdat er minder wordt gebruikt, deels omdat Sekisui teruggaat van vijf naar twee leveranciers: ERIKS en de leverancier van een speciaal soort handschoen. En dan zijn nog niet de uren berekend die de magazijnmedewerker elke week maakte om de voorraden aan te vullen, zegt Bart. "Ik ben supertrots op dit resultaat. De klant is content en het levert geld op. Wat wil je nog meer?"

 

 

"Minder magazijnbeheer, minder facturatie, minder proceskosten"

 

Bart geeft aan dat de vendingmachine ook voor andere klanten van ERIKS een uitkomst is. "Er zijn veel klanten waarvoor dit een goede oplossing is. Wij verzorgen de machine en de inhoud. Je hebt als bedrijf minder magazijnbeheer, minder facturatie, minder proceskosten."

 

 

Wij helpen u graag verder

Heeft u vragen?

Bel ons algemene nummer:
T +31 72 514 15 14

Webshop

Direct een product bestellen? Dat kan eenvoudig in onze webshop.

Nieuws & cases

Altijd op de hoogte met het laatste ERIKS nieuws.