Van magazijnuitgifte via de balie naar zelfbediening

Vending machines ontzorgen Pon Power

Arie de Jong heeft een ambitieuze ‘stip op de horizon’: een volledig geautomatiseerd gereedschapsmagazijn. De Service Process Manager van Pon Power in Papendrecht zag dat toekomstbeeld dit jaar met de aanschaf van twee vendingkasten weer een beetje dichterbij komen. Met dank aan ERIKS.

Pon Power is importeur van Caterpillar grondverzetmachines, scheepsmotoren en aggregaten. Het bedrijf is onderdeel van het Ponconcern, waar wereldwijd 13.000 mensen werken, verspreid over 450 vestigingen in 32 landen. Het concern is in Nederland onder andere importeur van merken als Volkswagen, MAN, Gazelle en Continental.

Snoepautomaten

In Papendrecht bevindt zich de grote werkplaats van Pon Power voor de revisie en reparatie van motoren en onderdelen. Centraal op het terrein is het magazijn te vinden. Hier kunnen de monteurs hun gereedschappen en verbruiksmaterialen ophalen. Van oudsher worden deze materialen door een magazijnmedewerker achter een balie uitgegeven.

Sinds het begin van dit jaar staan naast de balie ook twee vending machines - door de medewerkers gekscherend aangeduid als “de snoepautomaten”. Via deze machines worden artikelen als batterijen, handschoenen, mesjes, lijmen, kwasten en spuitbussen uitgegeven. Voor Arie de Jong, bij Pon Power ook verantwoordelijk voor het magazijn, passen de twee vending machines heel goed in zijn toekomstplaatje: een gecontroleerd magazijn waar de monteurs 24/7 snel en eenvoudig zelf hun spullen kunnen pakken. 

Efficiëntieslag

Het begon, aldus De Jong, met een vraag naar de verschillende mogelijkheden voor een efficiëntieslag in het magazijn. “We zijn gaan kijken: hoe werkt het in het magazijn? Hoe vaak wordt er wat opgehaald aan de balie, hoe vaak worden er artikelen besteld? Het bleek al snel dat we daar flink wat winst konden behalen.”

Vervolgens werd ERIKS benaderd, waar Pon Power al bijna dertig jaar zaken mee doet: of zij een oplossing konden bieden. Dat kon ERIKS zeker. Met het plaatsen van vendingkasten werd een goede oplossing geboden. En zo ging het balletje rollen.

De Jong was vanaf het begin enthousiast. “Met zo’n kast gaat alles een stuk efficiënter. De monteurs pakken zelf wat ze nodig hebben en kunnen snel weer aan de slag. Voor ons een ideale oplossing. Ook omdat de artikelen vervolgens automatisch worden bijbesteld.”

Harde data

De vending machines werken tot grote tevredenheid, zegt De Jong – die ook van de werkvloer positieve geluiden hoort. “Omdat de uitgifte geregistreerd wordt, hebben we een duidelijk beeld van de artikelen die dagelijks gebruikt worden en wordt de inhoud op basis van uitgifte aangepast. Voorheen werd de nieuwe voorraad aangevuld op basis van een (algemene) verwachting, nu bestellen we op basis van harde data. Daar waar we voorheen soms meerdere keren per dag bij ERIKS aan de lijn hingen om spullen te bestellen, komt er nu één keer per twee weken een ERIKS-medewerker langs om de kasten bij te vullen.” 

De monteurs hebben inmiddels allemaal een eigen elektronische sleutel, en kunnen daarmee de artikelen uit de machines halen. Dat werkt goed, zegt De Jong. “Er worden nu gericht artikelen uitgehaald op basis van wat nodig is. Voorheen werden er bijvoorbeeld extra handschoenen uitgegeven, voor het geval dat…. Nu is dit gericht op de specifieke opdracht van de monteur. Doordat iedereen persoonlijk een eigen “sleutel” heeft, is het verbruik transparanter.” 

 

Toegevoegde waarde

Inmiddels is De Jong al verder aan het kijken naar nieuwe toepassingen voor vending machines bij Pon Power. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de uitgifte van bedrijfskleding en verspaningsmateriaal, zoals boren en freesjes. Naast uitgifte is er ook een optie om het retour nemen van bepaalde soorten uitleengereedschap via de machines te laten verlopen. Technisch is dat in ieder geval mogelijk. 

 

"Een gecontroleerde voorraad en 24/7 bereikbaar, dat is belangrijk voor een goede, efficiënte uitgifte. "

 

Wat De Jong betreft zijn de huidige twee machines een opstapje naar zijn toekomstbeeld van een geautomatiseerd magazijn. “Wellicht kunnen we op termijn alle verbruiksartikelen uit het magazijn in vendingmachines kwijt. Zover is het nog niet, maar dat lijkt me het allermooiste.”

Wij helpen u graag verder

Heeft u vragen?

Bel ons algemene nummer:
T +31 72 514 15 14

Webshop

Direct een product bestellen? Dat kan eenvoudig in onze webshop.

Nieuws & cases

Altijd op de hoogte met het laatste ERIKS nieuws.