Innovatief voorraadbeheer verlaagt de TCO

DSM Dyneema - Heerlen

Vendor Managed Inventory ontzorgt

Lagere kosten, een betere beschikbaarheid, een kleinere voorraad en een efficiënter werkproces. Elke dag profiteren 150 grote industriële bedrijven in Nederland van Vendor Managed Inventory, ofwel: Innovatief voorraadbeheer.  “Ze hebben ons volledig ontzorgd, waardoor wij ons nu volledig kunnen focussen op onze core-business.”    

 

Cruciaal voor operatie

Een goed beheerd grijpvoorraadmagazijn is een cruciaal onderdeel voor de operatie van elk industrieel bedrijf. Het is dé plek waar alle standaardonderdelen voor het grijpen liggen. Van schroefjes, boutjes, poetslappen en koppelingen tot pakkingen, O-ringen, kogellagers en specifieke onderdelen voor bijvoorbeeld pneumatiek en hydrauliek. Monteurs of operators halen hier – soms meerdere keren per dag – de materialen die nodig zijn voor hun dagelijkse werk.

Complex en tijdrovend

Het onderhoud van dat magazijn met soms wel meer dan duizend verschillende artikelen is complex en tijdrovend. “Ga maar na”, zegt Magazijnbeheerder René van der Reijden van DSM Dyneema in Heerlen. “Het zijn vaak honderden bakjes bij elkaar met soms wel tot drie verschillende soorten schroefjes, boutjes of koppelingen in één bakje. Het is ontzettend veel werk om dat allemaal goedbij te houden. Vooral als je meerdere leveranciers hebt."

Onderhoud grijpvoorraadmagazijn

En volgens Franc Houtackers, Category Manager Mechanical Equipment Sourcing bij DSM, behoort het onderhoud van zo’n grijpvoorraadmagazijn niet tot de kerntaken van een industrieel bedrijf. “Dat moet gewoon goed geregeld zijn en niet te veel kosten. Je moet je als bedrijf immers vooral richten op waar je goed in bent. In het geval van DSM Dyneema is dat het maken van de beste vezels ter wereld."

Voordelen extern voorraadbeheer

Daarom koos DSM, net als veel andere grote en middelgrote industriële bedrijven, voor Vendor Managed Inventory: voorraadbeheer op locatie door leverancier ERIKS. Dat heeft belangrijke voordelen, vertelt Ronald van Droffelaar van ERIKS Supply Chain Solutions Logistics. “Minder voorraadkosten, minder administratie, een hogere beschikbaarheid en uiteindelijk een hogere productiviteit. Als VMI op een goede manier is geïmplementeerd, dan word je volledig ontzorgd."

150 bedrijven, 300 locaties

ERIKS beheert een belangrijk deel van de voorraad voor meer dan 150 bedrijven op ruim 300 locaties. “Ons grote voordeel is dat we een breed assortiment hebben met niet alleen standaardonderdelen. We kunnen bijvoorbeeld ook pakkingen, slangen, koppelingen, afdichtingen en andere artikelen leveren, voor elk type industrie."

Gericht advies

“Bovendien zetten we de technische knowhow van onze Application Engineers en logistieke specialisten in om het bedrijfsproces van elke klant te doorgronden. Zo geven we gericht advies om producten op voorraad te nemen die in een speci ek bedrijfsproces aantoonbaar beter presteren. Dit maatwerk maakt ons uniek in de markt."

Belangrijkste stap

Van der Reijden: “De belangrijkste stap is het bepalen van het assortiment. Wat hebben we nu precies nodig en wat moet de minimale voorraad zijn? Samen met ERIKS kozen we zoveel mogelijk voor gestandaardiseerde artikelen. Zo vereenvoudig je niet alleen het magazijn, maar ook de manier waarop je onderdelen kunt vervangen bij onderhoud."
 

"Het implementeren van kostenbesparende oplossingen
voor industriële klanten is onze
core-business"


Optimaliseren voorraad

Bij elke nieuwe klant richt ERIKS het magazijn vervolgens helemaal opnieuw in. Van Droffelaar: “We brengen een duidelijke structuur aan. Productfamilies zetten we bij elkaar. Dus bijvoorbeeld alle pakkingen onderverdeeld in types en maatvoeringen. Om het de gebruikers nog makkelijker te maken, staat bij elke kast een afbeelding van de artikelen."

"De startvoorraad is een kwestie van overleg”, gaat Van Droffelaar verder. “Daarna begint het  netunen van het assortiment. Dat doen we door het gebruik nauwkeurig te monitoren en daar algoritmes op los te laten. Zo zien we na verloop van tijd trends en kunnne we steeds beter voorspellen wat er nodig is. Zo optimaliseren we de voorraad voortdurend."

"Wij willen niet meer terug"

Van der Reijden: “Bij ons implementeerde ERIKS een ‘two-binsysteem’: er zitten twee bakjes achter elkaar met dezelfde artikelen in de voorraadkast. Als het voorste bakje leeg is, zetten we het bovenop de kast. Dat is het enige wat onze mensen hoeven te doen. Een keer per week komt iemand van ERIKS langs en neemt die lege bakjes mee, scant ze in, wisselt ze om voor volle bakjes en brengt die weer terug. Het verpakkingsmateriaal blijft dus ook bij ERIKS. Elke maand krijg ik een uitgebreide rapportage over het verloop van de voorraad en wat er wordt gedaan om het verder te optimaliseren. We hebben al twee grote stops gehad voor onderhoud en die zijn perfect verlopen wat betreft voorraad. Wij willen niet meer terug."

 

Wat is Vendor Managed Inventory?

Vendor Managed Inventory (VMI) is een voorraadmanagementmethode waarbij de leverancier de voorraadniveaus beheert. Dit gaat op basis van de verwachte vraag en vooraf gemaakte afspraken over minimale en maximale voorraadniveaus.   

Wat zijn de voordelen?

  • Lagere kosten
  • Voorraadwaarde omlaag
  • Hogere beschikbaarheid
  • Efficiëntie omhoog
  • Volledige ontzorging
  • Eén leverancier ipv meerdere leveranciers
  • Inzicht in voorraad en verbruik door heldere rapportage
  • Geconsolideerdefacturen met afzonderlijk genoemde kostenplaatsen

In 7 stappen naar VMI met ERIKS

  1. Vaststellen doel en budget
  2.  Bepalen scope assortiment
  3. Bepalen overlegstructuren
  4. Koppelen artikelenlijst
  5. Vaststellen definitief ontwerp
  6. Oplevering VMI
  7. Monitoring en evaluatie
     

Wij helpen u graag verder

Heeft u vragen?

Bel ons algemene nummer:
T +31 88 855 85 58

Webshop

Direct een product bestellen? Dat kan eenvoudig in onze webshop.

Nieuws & cases

Altijd op de hoogte met het laatste ERIKS nieuws.