Brouwerij etiketteert beter en goedkoper

Nieuw type tape levert besparing van twee ton

Door een ander soort tape toe te passen bijna twee ton besparen in het productieproces, kan dat? Ja, dat kan zeker, zo blijkt bij Nederlands grootste brouwerij. Daar kwam ERIKS met een prima oplossing voor het plakken van de etiketten op de bierflessen van de bierbrouwer.

Met een enorme snelheid rollen er liefst 41.000 – kenmerkende groene – bierflesjes van de banden in de Zoeterwoudse brouwerij. Al die flesjes worden door een speciale machine voorzien van een etiket. Om die etiketten goed op hun plek te krijgen, moet er tape op de aandrukrol worden bevestigd. Jarenlang ging dat zo: de juiste hoeveelheid tape op maat knippen, aanbrengen op de rol en elke twaalf uur vervangen. Een relatief dure en tijdrovende klus.

Goede adviezen

Kan dat niet anders?, vroegen ze zich op zeker moment bij de bierbrouwer af. ERIKS werd gevraagd eens te komen kijken. “ERIKS doet al jaren veel voor ons”, zegt Björn Meijer, contract manager supply chain bij de internationaal opererende bierproducent, en medeverantwoordelijk voor het ‘tapeproject’. “Ze zijn onze huisleverancier voor gereedschappen, onderhoudsproducten en machineonderdelen. Ze denken goed mee en komen met adviezen die hout snijden. Logisch dus om de experts van ERIKS erbij te vragen.”

"Ze denken goed mee en komen met adviezen die hout snijden"

Application engineer Theo van Steenbergen van ERIKS zag het probleem – en had al vrij snel door dat er een alternatief te bedenken moest zijn. Na product-technisch onderzoek kwam Van Steenbergen bij tapeproducent Tesa uit, één van de partners van ERIKS. Van Steenbergen ging op locatie in Zoeterwoude testen op de Etima etiketteermachine: was er een betere tape? Kon het anders en beter worden ingericht?

Efficiëntieslag

Na een aantal uitgebreide testen, met begeleiding, advisering en ondersteuning van ERIKS, bleef er uiteindelijk één tape over: een dikke UV- en slijtvaste PE-tape van Tesa met goede kleefkracht. De nieuwe variant heeft verschillende voordelen ten opzichte van de oude: hij is precies breed genoeg en hoeft dus niet eerst op maat te worden geknipt. Bovendien gaat hij gaat twee keer zo lang mee. En, bepaald niet onbelangrijk, de kostprijs is fors lager: nu betaalt de klant nog maar een tiende van de totale kosten per jaar aan de tape. Van Steenbergen: “En dan hebben we nog niet over de tijd meegerekend die de technici kwijt waren om de tape elke keer op maat te maken. En vergeet niet dat de tijd voor vervanging van de tapes gehalveerd is. Oftewel, alle voordelen op een rijtje: het kostenvoordeel op het product, de gewonnen tijd aan stilstand van productie en efficiëntere inzet van brouwerij-medewerkers. In totaal maar liefst 200.000 euro.” 

Ook Van Steenbergen is blij en tevreden. “Het is mooi om met de klant mee te mogen denken en dan tot zulke resultaten te komen. We zorgen voor een mooie besparing bij de klant en we kunnen hem met oplossing, ondersteuning en begeleiding helemaal ontzorgen. Dat blijft toch prachtig om te doen.”

"Nog maar een tiende van de totale kosten per jaar"

Blijft de vraag: hoe nu verder? Want de bierproducent zal vast meer machines hebben waarop deze tape gebruikt kan worden, zowel in binnen- als buitenland. Dat klopt, beaamt Meijer. “Ik heb op ons intranet de positieve uitkomsten gedeeld. We gaan het nu binnen Nederland promoten bij andere vestigingen. Ik heb goede hoop dat dat gaat lukken. Het werkt natuurlijk mee dat de nieuwe tape zowel kwalitatief als financieel een succes is. Dat maakt het wat gemakkelijker om mensen te overtuigen.”

 

Wij helpen u graag verder

Heeft u vragen?

Bel ons algemene nummer:
T +31 88 855 85 58

Webshop

Direct een product bestellen? Dat kan eenvoudig in onze webshop.

Nieuws & cases

Altijd op de hoogte met het laatste ERIKS nieuws.